Kreatyna – charakterystyka, działanie, zastosowanie

Wiele osób marzy o zgrabnej, ładnie wymodelowanej sylwetce. Jeśli chcesz szybko osiągnąć ten cel, ćwiczenia fizyczne i zdrowa dieta mogą nie wystarczyć. Polecanym sposobem na przyspieszenie procesu przyrostu beztłuszczowej masy mięśniowej są odpowiednie suplementy.

Jednym z najpopularniejszych specyfików na rynku pozwalającym osiągnąć wspomniane rezultaty jest kreatyna. Dowiedz się, czym się charakteryzuje, jak działa i jak ją stosować.

Czym jest kreatyna?

Kreatyna to związek chemiczny występujący naturalnie w organizmach zwierząt, ale również ludzi. Najczęściej magazynowany jest w mięśniach, nerkach, wątrobie czy mózgu. Stanowi ważny składnik pokarmowy, którego dzienne zapotrzebowanie wynosi ok. 2 gramy (w przypadku wagi ok. 70 kg). W naturalnej formie kreatynę można znaleźć w rybach i mięsie.

Działanie kreatyny

Składnik ten działa pozytywnie na odnawianie tzw. cząstek ATP, stanowiących główny nośnik energii w organizmie. Właściwa podaż kreatyny poprawia zdolności wysiłkowe. Ponadto składnik ten stymuluje syntezę białek przez działanie antykataboliczne i anaboliczne. Dzięki niemu organizm szybciej regeneruje się po większym wysiłku, zwiększa się wytrzymałość i poprawia wydolność ciała, występuje przyrost beztłuszczowej masy ciała oraz ogólny wzrost siły. Owe zalety sprawiają, że kreatyna jest tak chętnie suplementowana przez sportowców oraz osoby oczekujące szybkich rezultatów w zakresie poprawy sylwetki.

Różne formy kreatyny

Kreatyna jako suplement występuje w formie jabłczanu oraz monohydratu. Główna różnica między nimi wynika z gorszego bądź lepszego dobrania specyfiku względem typu wysiłku oraz celu treningowego danej osoby. Jeśli chodzi natomiast o uzyskiwane efekty, to są one na podobnym poziomie.

Monohydrat stanowi połączenie kreatyny i cząsteczki wody. Cechuje się możliwością wiązania oraz zatrzymywania wody w komórkach, czego efektem jest szybsze występowanie pożądanych rezultatów. Z kolei jabłczan stanowi połączenie kwasu jabłkowego i kreatyny. Wyróżnia się bardzo dobrą stabilnością i stopniem wchłaniania, a także odpornością na enzymy żołądkowe.

Jak stosować kreatynę?

Aby działanie kreatyny były naprawdę skuteczne, należy stosować się do kilku zasad. Ważne jest właściwe dawkowanie. W tym przypadku należy dostosować się do zaleceń producenta, a także dobrać dawkę suplementu do codziennej diety, aktywności fizycznej, oczekiwanych rezultatów i konkretnego planu treningowego. Poza właściwym dawkowaniem, należy też pić odpowiednią ilość wody – nawet 3 litry dziennie. Ważne jest też prawidłowe przeprowadzanie treningu. Zaleca się spożywanie kreatyny przed albo zaraz po treningu.

Skutki uboczne stosowania kreatyny

Suplement ten należy do najlepiej przebadanych składników. Jest bezpieczny, o ile jest spożywany w rozsądnych, zalecanych przez producenta dawkach. Zazwyczaj nie wywołuje skutków ubocznych, choć zdarzają się przypadki biegunek, odwodnienia czy skurczy mięśni w przypadku regularnego stosowania większych dawek składnika.

Należy jednak mieć na uwadze, że nie wszyscy powinni kreatynę stosować. Osoby cierpiące na choroby wątroby, trzustki i nerek powinny skonsultować się z lekarzem przed rozpoczęciem pobierania suplementu.

oblicz-bmi Autor

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *