Zdrowe i szybkie śniadanie – jak przygotować?

Stare powiedzenie “Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia” zna każdy. Podobnie twierdzą także dietetycy i specjaliści od zasad zdrowego żywienia. Pierwszy posiłek należy spożyć mniej więcej w ciągu 30 minut od przebudzenia. Niestety często w codziennym biegu zapominamy o przygotowaniu czegoś pożywnego – jemy w pośpiechu lub kupujemy niezdrową przekąskę w drodze. A przecież zdrowe i szybkie śniadanie można przygotować w dosłownie kilka minut!

Dlaczego śniadanie jest tak ważne?

Pierwszy posiłek w ciągu dnia jest niezwykle ważny, szczególnie w kontekście naszego samopoczucia, produktywności oraz przede wszystkim zdrowia. Czas od ostatniego posiłku oraz sen to dla każdego organizmu okres odpoczynku, regeneracji, a także głodzenia. Poranne śniadanie to obowiązkowa dawka energii i składników odżywczych. Ich ilość wpływa na naszą wydolność psychofizyczną przez pierwszą część dnia, mowa tu m.in. o naszych możliwościach fizycznych i umysłowych.

To, co znajdzie się na naszym talerzu tuż po przebudzeniu, ma szczególne znaczenie dla osób aktywnych, ponieważ ich organizm ma w tym zakresie zwiększone potrzeby. Brak pierwszego posiłku ma negatywny wpływ na zdrowie, bez niezbędnych wartości odżywczych z pewnością nie będziemy w stanie normalnie funkcjonować. Skutki niejedzenia śniadania są naprawdę bardzo poważne, choć niektóre z nich pojawią się dopiero po jakimś czasie.

Ciepłe śniadania – dlaczego powinniśmy je spożywać

Ciepłe śniadania to idealne rozwiązanie na sezon jesienno-zimowy, gdy pogoda za oknem nas nie rozpieszcza. Tego rodzaju posiłek rozgrzewa nas od środka, a przede wszystkim pobudza metabolizm do działania. Będzie on nie tylko łatwiejszy do strawienia, lecz także smaczniejszy. Dlaczego? Ponieważ ciepło wydobywa z dań więcej różnych smaków. Co więcej, po spożyciu śniadania w takiej formie nie będziemy potrzebować kawy, ponieważ nasz organizm otrzyma niezbędne wartości odżywcze, które dodadzą nam energii.

Jakość a nie ilość

Zdrowe śniadanie powinno być bogate w błonnik, białko zwierzęce, węglowodany złożone oraz nienasycone kwasy tłuszczowe i stanowić 25% dziennego zapotrzebowania na energię podczas całego dnia. Dlatego ważne jest to, aby w skład pierwszego posiłku wchodziły:

  • produkty zbożowe, do których zaliczamy m.in.: ciemne pieczywo, płatki owsiane i musli,
  • warzywa – najlepiej jeżeli będą podane w formie surowej,
  • owoce – np. niskoskrobiowe tj. gruszki, jabłka, maliny i borówki.

Nie zapominajmy także o porcji pełnowartościowego białka (np. chudym mięsie wysokiej jakości), które przyczynia się do powolnego wzrostu glikemii oraz mniejszego wyrzutu insuliny. Węglowodany zadbają o stabilne stężenie glukozy we krwi, niwelując głód i dając uczucie sytości. Błonnik wypełni żołądek i spowolni jego opróżnianie, co wydłuży proces trawienia.

Jak komponować śniadanie?

Jednym z najchętniej wybieranych oraz najszybszych sposobów na ciepłe śniadania są smaczne dania z parówek. Część osób nie wyobraża sobie bez nich choć jednego posiłku w tygodniu. Wysokiej jakości parówki z szynki pozbawione w swoim składzie glutaminianów, barwników oraz fosforanów pozwalają na dostarczenie organizmowi niezbędnych składników odżywczych, które są nam potrzebne do optymalnego wzrostu i rozwoju. Tutaj warto docenić linię Tarczyński Naturalnie, której produkty wyróżniają się krótkim składem oraz najwyższej jakości mięsem bez zbędnych dodatków i konserwantów. To właśnie dzięki takim wyrobom wędliniarskim, konsument po przeczytaniu etykiety wie, co je i nie musi zastanawiać się, co właśnie trafia do jego żołądka.

Tylko od nas zależy w jakiej formie spożywamy parówki – czy jako ciepłe kiełbaski prosto z wody, czy będą one pieczone lub smażone. Jeśli dołączymy do nich pełnoziarniste pieczywo oraz surowe warzywa, możemy być pewni, że przez kilka najbliższych godzin nie usłyszymy burczenia w brzuchu.

Dla fanów nabiału oraz owoców ciekawym i pożywnym rozwiązaniem może okazać się połączenie jogurtu naturalnego z musli i borówkami lub malinami. Dobrym pomysłem na śniadanie jest także owsianka z dodatkiem owoców, po jej zjedzeniu z pewnością nie będziemy głodni przez co najmniej kilka godzin.

Przygotowanie i zjedzenie zdrowego i szybkiego śniadania nie przekracza kwadransa. Warto codziennie poświęcić te kilkanaście minut, aby mieć energię na resztę dnia. Decydując się na wartościowy posiłek, możemy być pewni, że unikniemy napadów głodu (szczególnie wieczorem) oraz senności. W dodatku nasz organizm nie będzie domagał się słodkich i zdrowych przekąsek.

oblicz-bmi Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *