Zdrowa dieta zimą – co jeść, by czuć się dobrze?

Zima to specyficzny czas w ciągu roku. W tym okresie warto skupić się na dostarczaniu do organizmu odpowiedniej ilości witamin i minerałów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania każdego dnia. Jak komponować posiłki zimą? Co jeść, by podnieść swoją odporność? Podpowiadamy.

Zimowa dieta – bogactwo witamin i minerałów

Zimą warto zadbać o prawidłową dietę. Bogactwo witamin i minerałów zapewni nam zdrowie i smukłą sylwetkę w okresie zimowym. Zimowa dieta powinna rozgrzewać i dostarczać odpowiedniej ilości kalorii, jednak nie musi być tucząca. Zimą również możemy jeść tak, by dostarczać sobie odpowiedniej ilości witamin. Jak więc komponować posiłki, by czuć się dobrze, a nasza odporność była na wysokim poziomie, nawet podczas okresu zwiększonej zachorowalności?

Dieta na zimę – kiszonki sposobem na wzmocnienie odporności

Kiszonki powstają, jak wiadomo, w wyniku fermentacji. Proces ten sprawia, że warzywa stają się nasycone witaminami i minerałami. Często w warzywach kiszonych znajdziemy nawet więcej witamin niż w świeżych produktach. Warto również mieć świadomość, że składniki, zawarte w kiszonkach są nawet lepiej przyswajalne, niż te pochodzące ze świeżych produktów. Jednym z najpopularniejszych kiszonych dań jest kapusta kiszona, w której znajdziemy m.in. witaminy, takie jak: C, B6 oraz K, a także różnego rodzaju minerały – potas, wapń, cynk czy żelazo, które są nam niezbędne do codziennego funkcjonowania. Kolejnym popularnym kiszonym daniem są oczywiście ogórki. To cenne źródło witaminy C, ponieważ enzym, nazywany eskorbinaza, który rozkłada witaminę C w świeżych warzywach, ulega zniszczeniu podczas kiszenia. W kiszonych ogórkach znajdziemy również magnez, beta-karoten i potas. Nie warto jednak zamykać się na nowe smaki – kisić można bowiem prawie wszystko. Kapusta, czosnek, buraki, papryka, kapusta pekińska czy czosnek – wszystko to może mieć świetny smak, gdy poddamy je procesowi kiszenia.

Produkty kiszone – bogactwo witamin i minerałów

Co jeszcze warto wiedzieć o kiszonkach? Produkty kiszone to dania niskokaloryczne – znajdziemy w nich tak cenny dla nas kwas mlekowy, który idealnie wpływa na funkcjonowanie jelit i usprawnia procesy trawienne. W trakcie procesu kiszenia powstaje również acetylocholina, czyli związek, którego zadaniem jest poprawa przewodzenia impulsów nerwowych. Dzięki temu nie jesteśmy senni, zmniejsza się ryzyko zapadnięcia na depresję, a także poprawia się perystaltyka jelit i trawienie. Produkty kiszone dostarczają nam wielu cennych witamin. Są zdrowe, poprawiają koncentrację oraz wzmacniają układ odpornościowy.

Zimą warto do swojej diety wprowadzać dużą ilość produktów gotowanych, Surówki lepiej zostawmy na cieplejsze pory roku. W okresie jesienno-zimowym warto bowiem wybierać gotowane warzywa. Aby jednak nie tracić składników odżywczych, warto gotować je krótko i najlepiej – przygotowywać je na parze. Zimowa dieta powinna być bogata w warzywa i owoce, a także niskokaloryczne przekąski. Warto również wprowadzać do swojej diety kiszone soki, które poprawiają trawienie i wzmacniają odporność. Sok z buraka ile pić dziennie – na to pytanie znajdziesz odpowiedź w naszym artykule.

 

oblicz-bmi Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *