Wpływ superfoods na organizm, czyli co jeść, by być w formie

Na formę wpływa aż w 70% sposób odżywiania i 30% podejmowane aktywności. W tym wpisie zajmiemy się superfood. Zobaczcie, czym takie jedzenie różni się od tradycyjnego i jakie produkty polskie i zagraniczne warto na stałe włączyć do swojego jadłospisu.

Czym jest superfood?

To inaczej mówiąc superżywność, która jest też lekarstwem umożliwiającym poprawę zdrowia. Przede wszystkim to produkty pochodzenia naturalnego zawierające dużą ilość błonnika, enzymów, koenzymów, aminokwasów egzogennych, antyoksydantów, nienasyconych kwasów tłuszczowych, minerałów oraz witamin. Przyjmowane w odpowiednich proporcjach będą wsparciem w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu sportowca.

Warto wiedzieć, że superfood nie jest tożsamy z żywnością funkcjonalną, która wykazuje udokumentowany wpływ na organizm, wykraczający poza ten wynikający z wartości odżywczych. Żywność superfood dzięki dużej koncentracji składników dobroczynnych może zmniejszać ryzyko chorób cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, a także wspomagać osoby będące na specjalnych dietach czy te powracające do zdrowia.

Superfood dla osób aktywnych fizycznie

Wiele produktów jest zaliczanych do superfood, dlatego poniżej znajduje się zestawienie tych najpopularniejszych, które warto wprowadzić na stałe do swojego jadłospisu.

  1. Sproszkowany korzeń maca

Maca powinna znajdować się w diecie sportowca, który chce zwiększyć swoją siłę. Pobudza energię, wspomaga także budowę masy mięśniowej. Można ją spożywać w czasie rekonwalescencji czy wyczerpania organizmu. Dodatkowo maca poprawia pamięć. Jest bardzo dobrym pożywieniem dla osób, które prowadzą aktywny tryb życia. Taki korzeń spożywają także kulturyści, ponieważ sterole zawarte w roślinie mają działanie podobne do działania sterydów anabolicznych.

  1. Gorzka czekolada

Ta o zawartości kakao wynoszącej powyżej 80% (jeszcze lepiej powyżej 90%) zawiera wiele przeciwutleniaczy, witamin i minerałów, ponadto pozwala zmniejszyć stres oksydacyjny po treningu. Jest to produkt, który warto spożywać w czasie regeneracji, pozwalający zrelaksować mięśnie i poprawić ich wytrzymałość.

  1. Siemię lniane

To produkt działający przeciwzapalnie oraz przeciwzakrzepowo, obniżający poziom złego cholesterolu, podobnie jak jajka. Wzmacnia odporność i zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory czy choroby układu krążenia. Siemię lniane – zalety docenią osoby, które cierpią na zaparcia, gdyż zawiera błonnik pozytywnie wpływający na pracę jelit. Napary z siemienia lnianego pomagają się pozbyć wrzodów żołądka, działają korzystnie w stanach zapalnych jelit czy innych schorzeniach.

  1. Cynamon oraz kurkuma

To przyprawy zawierające wiele składników o działaniu prozdrowotnym. Kurkuma to źródło kurminy, która jest uważana za skuteczny antyoksydant, z kolei cynamon redukuje stężenie glukozy we krwi.

  1. Spilurina

To wartościowe białko mające korzystny skład aminokwasów, zawierające także nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy, minerały, bardzo silne przeciwutleniacze i GLA, czyli kwas gamma. Spirulina jest odpowiednia dla sportowców, którzy chcą zmniejszyć masę ciała, a także dla osób z podwyższonym ryzykiem zachorowania na nowotwory, żyjących w stresie.

  1. Nasiona konopi

To idealne pożywienie dla sportowców, którzy nie przyjmują białka w postaci mięsa oraz nabiału, ponieważ zawierają aż 9 ważnych aminokwasów. Dodatkowo posiadają w swoim składzie zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe i wyróżniają się idealnym stosunkiem omega-3 i omega-6. Dodatkowo są źródłem witaminy E, która działa jak neutralny przeciwutleniacz, neutralizując działanie wolnych rodników.

  1. Jagody goji

Są cenione przez sportowców ze względu na wysoką zawartość antyoksydantów, a także witamin C, E, A, z grupy B oraz cynku, miedzi, wapnia, selenu i fosforu. Zawierają trzy razy więcej żelaza niż szpinak. Taki superfood dla biegaczy działa jak naturalny doping dla organizmu.

  1. Nasiona chia

Zawierają znaczną liczbę kwasów omega-3, są także wartościowym źródłem wapnia i żelaza. Dzięki temu usprawniają pracę układu nerwowego, wzmacniają kości, zachowując je mocne i zdrowe.

  1. Sok z buraka

Powinna go zawierać dieta na siłę oraz wytrzymałość. Sok jest powszechnie wykorzystywany w dyscyplinach wytrzymałościowych, gdyż rozszerza naczynia żylne i tętnicze, co przekłada się na to, że mięśnie potrzebują mniej tlenu w czasie dużego wysiłku, umożliwiając tym samym wydłużenie treningu. Poza poprawą wydolności, sok z buraka dostarcza także wielu witamin oraz minerałów.

  1. Miód

Wyróżnia się właściwościami, które są zależne od rodzaju miodu. Taka grupa produktów spożywana bez obróbki cieplnej powyżej 50°C działa odtruwająco, wspomaga regenerację organizmu sportowca, zwiększa jego odporność oraz działa antybakteryjnie.

  1. Jajka

To podstawa diety wielu sportowców, dla przypomnienia dodamy, że zawierają najlepsze białko, są bogate w antyoksydanty, witaminy i minerały. Zwalniają czynność serca oraz wpływają na tworzenie się płytek nerwowo-mięśniowych.

  1. Jarmuż

Tak samo jak inne warzywa kapustne wyróżnia się zawartością witamin oraz minerałów. Dzięki obecności sulforafanu wykazuje działanie antynowotworowe. To źródło błonnika, chlorofilu, beta-karotenu, żelaza, wapnia i wielu innych składników. Sok z jarmużu pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu, pozytywnie wpływa także na ciśnienie tętnicze krwi. To warzywo posiada też wysoką wartość odżywczą w skali ANDI, która ocenia żywność na podstawie stosunku kalorii do ilości składników odżywczych.

Polskie superfood

Zastanawiacie się co z polskich produktów jest zaliczane do superfood? Te, które warto znać i wprowadzić do swojej diety to: natka pietruszki, kasza jaglana, bób, orzechy włoskie, czosnek, żurawina, szpinak, dynia, aronia.

Superfood w diecie sportowca

Zwiększenie siły, wytrzymałości, poprawa odporności to zasługa nie tylko treningów, ale także spożywanych produktów. Wprowadzając do jadłospisu superfood, można odczuwać korzyści dla zdrowia i poprawić swoje osiągnięcia. A na trening warto wybrać najlepszą odzież sportową i dobrze dopasowane obuwie sportowe.

oblicz-bmi Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *