Wpływ siedzącego trybu życia na ludzi

Siedzący tryb życia – wygoda czy niebezpieczeństwo?

Wielu sportowców, celebrytów, aktorów i innych znanych osobistości regularnie bierze udział w happeningach na rzecz aktywnego stylu życia. Globalne korporacje, koncerny i przedsiębiorstwa powiązane ze sportem promują ruch i aktywność fizyczną – nie tylko ze względów marketingowych. Jak się okazuje, pod przykrywką wygody i komfortu, siedzący tryb życia oferuje “w pakiecie” negatywny wpływ na organizm i skraca długość życia. Jaki wpływ ma nasze życie siedzący tryb życia, jakie choroby mogą nam dać się we znaki oraz czy biurko elektryczne poprawi nasz komfort pracy?

Siedząca praca – codzienność wielu z nas

Wśród powszechnej opinii społecznej panuje przekonanie, że to praca fizyczna jest o wiele bardziej wyniszczająca niż umysłowa, a w przeciwieństwie do budowlańców, górników czy mechaników, osoby pracujące w biurze nie muszą martwić się o szkodliwe czynniki społeczne. Nic bardziej mylnego – spędzanie 8 godzin dziennie przez co najmniej 200 dni w roku w pozycji siedzącej może nieść ze sobą poważne komplikacje zdrowotne. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że kręgosłup może ucierpieć równie poważnie przy przeciążeniu podczas dźwiganiu ciężarów, jak i przy permanentnym siedzeniu przy biurku. Według raportów WHO i badań MultiSport Index, ponad połowa z nas spędza dziennie minimum 5 godzin w pozycji siedzącej, a co trzeci Polak w ogóle nie wykazuje aktywności fizycznej. 18% z nas nie pamięta, kiedy ostatnio odbyło spacer dłuższy niż 10 minut, a niespełna 38% dorosłych Polaków poświęca minimum 3 godziny tygodniowo na aktywność fizyczną – na tle Europejczyków wypadamy zdecydowanie poniżej średniej.

Choroby i komplikacje zdrowotne wynikające z siedzenia

Bagatelizowanie braku aktywności fizycznej nie tylko rodzi dyskomfort w codziennym funkcjonowaniu, ale znacznie zwiększa ryzyko zgonu – co potwierdzają liczne raporty Światowej Organizacji Zdrowia. Brak ruchu i komplikacje z siedzącym trybem życia jest czwartym najczęstszym przypadkiem śmierci na świecie oraz najczęstszą przyczyną występowania zawałów mięśnia sercowego. Jednak to nie jedyne negatywne efekty. Wśród chorób, do których doprowadza siedzący tryb życia, należy wymienić przede wszystkim otyłość, cukrzycę typu 2, zwyrodnienia kręgosłupa, dolegliwości jelitowe oraz kłopoty z pamięcią. Objawy te nasilają się lub słabną w zależności od czynników zewnętrznych – takich jak oświetlenie pomieszczenia, hałas panujący w miejscu pracy czy meble. Jak się okazuje, wygodny fotel z podparciem lędźwi, biurko z regulacją wysokości czy monitor z nakładką niemęczącą oczu może znacznie wesprzeć pracownika w codziennej pracy.

Rola mebli biurowych w pracy o charakterze siedzącym

Choć niewielu przedsiębiorców zwraca uwagę na wyposażenie biura, to zakup pierwszego lepszego biurka czy krzesła może nie być najlepszym rozwiązaniem. Niektórzy właściciele firm nie widzą sensu w polepszeniu warunków pracy poprzez biurko regulowane, krzesło z pełnym podparciem czy w odbieraniu piętnastominutowej przerwy na każdą godzinę pracy przy komputerze. Tymczasem w wielu korporacjach, szczególnie tych z zachodniej części Europy, zastąpienie klasycznego mebla przez biurko do pracy na stojąco, odpowiednie wyciszenie pomieszczenia czy prewencyjne pakiety medyczne stają się standardem, które pracodawca winien zapewnić swoim zatrudnionym. Dzięki takim udogodnieniom nie tylko zmniejszamy ryzyko poważnych zachorowań, przedłużając nasze życie, ale również poprawiamy komfort naszego codziennego funkcjonowania.

Zanim następnym razem zdecydujemy się na spędzenie wieczoru oglądając nasze ulubione seriale, zagryzając je słonymi przekąskami i popijając gazowanymi napojami, spróbujmy przewidzieć konsekwencje naszego wyboru, które odczujemy za kilkanaście lat. Być może wprowadzenie 45 minut aktywności fizycznej dziennie nie tylko wydłuży nasze życie, ale poprawi samopoczucie – tak fizyczne, jak i psychiczne. Pamiętajmy o zasadzie wypoczynku odwrotnego do pracy – jeżeli jesteśmy pracownikami fizycznymi, odpoczynek powinien skupiać się na aktywności intelektualnej, zaś osoby siedzące za biurkiem powinny spędzać wolny czas na rekreacji i sporcie. Taki bilans z pewnością wyjdzie korzystnie dla naszego zdrowia.

oblicz-bmi Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *