Skąd czerpać wiedzę o zdrowym odżywianiu?

To co jemy ma ogromny wpływ na nasze samopoczucie. Zależność między zdrowym odżywianiem a tym, jak się czujemy potęguje się wraz z upływem lat. W wieku kilkunastu lub dwudziestu lat wieczorny fast food i codzienna porcja ulubionych słodyczy nie robią wrażenia na organizmie. Sytuacja zmienia się po 30tce, gdy ciało daje nam znać, że czas żywieniowej beztroski minął i trzeba zacząć wprowadzać zmiany w diecie, nim BMI zacznie pokazywać alarmujące wartości. Skąd jednak czerpać informacje o zdrowym odżywianiu, jeśli do tej pory w ogóle nas to nie interesowało?

Czy wizyta u dietetyka jest niezbędna?

Wiele osób chcących zrzucić zbędne kilogramy i poprawić swoje samopoczucie zastanawia się nad wizytą u dietetyka. Dobry specjalista z pewnością może pomóc w zaplanowaniu diety, która będzie optymalna do indywidualnych potrzeb klienta. Kontakt z dietetykiem polecany jest zwłaszcza u osób otyłych, które mają trudności w schudnięciu (nawet mimo ujemnego bilansu kalorycznego), podejrzewają u siebie nietolerancję pokarmową lub występujące u nich objawy mogą wskazywać na początki insulinooporności. W każdym z tych przypadków zdecydowanie warto umówić się na wizytę u dietetyka.

Zdarza się jednak, że chcemy po prostu stopniowo zmieniać swoje nawyki i wprowadzać do diety nowe produkty, bez ścisłego trzymania się restrykcyjnego harmonogramu żywieniowego. Dotyczy to zwłaszcza osób niezdyscyplinowanych, które mają problem z systematycznością i nie zawsze mają czas na przygotowywanie pełnowartościowych posiłków. Gdzie szukać sprawdzonych porad w takiej sytuacji?

Zdrowe odżywianie dla początkujących

O ile kiedyś, przed erą Internetu, zdobywanie specjalistycznej wiedzy dietetycznej wiązało się z poszukiwaniem fachowej literatury w bibliotece lub księgarni, o tyle obecnie wiedza na ten temat jest w zasięgu ręki – dostępna bez wychodzenia z domu. Nowoczesne aplikacje na telefon, strony z poradami żywieniowymi i blogi dyplomowanych dietetyków zrewolucjonizowały świat zdrowego odżywiania i sprawiły, że Polacy są coraz lepiej wyedukowani w tym temacie. Przykładem miejsca w sieci, które stanowi prawdziwe kompendium wiedzy o zdrowym żywieniu jest https://fabrykadiet.pl/ gdzie znaleźć można porady dietetyczne, przykłady skutecznych i zdrowych diet, a także bogactwo przepisów kulinarnych, które pozwolą przygotować smaczne i pełnowartościowe posiłki.

Dieta ketogeniczna – czy to dobry wybór?

Coraz większą popularnością cieszy się tzw. dieta keto, która jeszcze niedawno była zarezerwowana przede wszystkim dla sportowców, a dziś coraz częściej jest sposobem odżywiania się dla osób o umiarkowanej aktywności fizycznej. Najważniejszym założeniem diety ketogenicznej jest zredukowanie spożywanych węglowodanów do absolutnego minimum, tak aby wprowadzić organizm w stan ketozy. Dzięki temu energia jest czerpana z tłuszczów, nie z glukozy. Dieta ta oparta jest w dużej mierze o mięso, jaja i warzywa o małej zawartości cukru. Największą zaletą tej diety jest szybki spadek masy ciała, widoczny nawet u osób, które mają trudności ze spalaniem tkanki tłuszczowej. Wady? Dieta jest restrykcyjna, wymaga dużej dyscypliny i – na ogół – planowania posiłków z wyprzedzeniem.

Jak zmobilizować się do zmiany sposobu odżywiania?

Część osób ma problem z rozpoczęciem jakiejkolwiek diety, nie mówiąc już o jej ukończeniu. Jak zmotywować się do zmian i sprawić, by po kilku tygodniach wyrzeczeń i zgubieniu 2 kg nie dopadł nas efekt jojo? W sytuacji, gdy wiemy, że mamy słabą wolę i nie potrafimy sobie całkowicie odmówić ulubionej czekolady czy ziemniaków do obiadu, dobrym pomysłem jest polityka małych kroków. Czasem już sama rezygnacja z pszennego chleba na rzecz ciemnego pieczywa i odstawienie słodzonych napojów może być tym impulsem, który sprawi, że wskazówka wagi wreszcie drgnie w prawidłową stronę. Takie drobne zmiany mogą pozwolić nam stopniowo przyzwyczaić się do zdrowszych produktów, dzięki czemu odstawianie przetworzonej żywności będzie po prostu łatwiejsze – i w dłuższej perspektywie może przynieść naprawdę satysfakcjonujące efekty.

oblicz-bmi Autor

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *