Redukcja tkanki tłuszczowej – jak schudnąć w zdrowy sposób?

Wiele osób chce pozbyć się zbędnych kilogramów ze względów estetycznych, ale coraz częściej również zdrowotnych. Podejmują więc różne próby, aby do tego doprowadzić. Jednym udaje się schudnąć, a innym niestety nie. Poddają się, ponieważ przez długi czas nie widzą jakichkolwiek efektów lub dopada ich efekt yo-yo. Dlaczego tak się dzieje? Jak uniknąć błędów podczas odchudzania? Jak prawidłowo zredukować tkankę tłuszczową i schudnąć w zdrowy sposób? Poniżej podajemy kilka rad.

Jak efektywnie i zdrowo schudnąć?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta – stosując odpowiednią dietę i uprawiając aktywność fizyczną. Jeśli chodzi o ruch, nie każdy go lubi. Jednak bez niego niewiele się zmieni. Najważniejsze jest, abyś znalazła dla siebie taką dyscyplinę, która będzie sprawiała ci radość. Dzięki temu twoja praca nad sylwetką wykona się sama! Zwyczajnie przy okazji robienia przyjemnej rzeczy. Skoro nie lubisz biegać, odpuść, postaw na pływanie. Jeśli nie radzisz sobie z koordynacją na zajęciach zumby, spróbuj ćwiczeń siłowych. Jeżeli natomiast czujesz zupełną awersję do sportu, przemycaj ruch w codziennych czynnościach. Zamiast widny, wybierz schody, jedź rowerem zamiast samochodem, a na wakacje wybierz się w góry zdobywać szczyty, zamiast leżeć na plaży nad morzem. A co z dietą?

Jaka nie powinna być dieta redukcyjna?

Dieta redukcyjna na pewno nie może być zbyt gwałtowna i radykalna. Chcąc zrzucić zbędne kilogramy, musisz być więc cierpliwa. Organizm człowieka przystosowany jest poprzez ewolucję do radzenia sobie z okresami głodu i niedoboru. Kiedy twoja dieta będzie miała bardzo niską kaloryczność i trwała dość długo, w końcu doprowadzi do poważnych zmian w twoim ciele, jak np. zaburzeń gospodarki hormonalnej, która to zawiaduje całym organizmem. Owszem, masa twojego ciała zmniejszy się, ale mogą również wystąpić wtedy takie objawy jak:

  • senność,
  • zaburzenia funkcji poznawczych,
  • brak chęci do wysiłku fizycznego,
  • a nawet epizody depresyjne.

Będziesz przemęczona, bez motywacji do treningów na siłowni. Zaś po powrocie do swojej normalnej kaloryczności diety, prawdopodobnie przytyjesz i wrócisz do punktu wyjścia. Nie ma więc najmniejszego sensu katować się głodówkami i liczyć, że zdziałają cuda w krótkim czasie. Rozregulują tylko twoje ciało i wyrządzą więcej szkody niż pożytku.

Jak skomponować dietę redukcyjną?

Dietę redukcyjną najlepiej skonsultować z lekarzem lub dietetykiem uprzednio wykonując serię badań. Nadmiar tkanki tłuszczowej potrafi być bowiem skutkiem różnych schorzeń, o których sama możesz nie mieć pojęcia. Jeśli jednak wiesz, że z twoim ciałem jest wszystko w porządku, a zbędne kilogramy wynikają z pewnego rodzaju zaniedbań i zbyt częstego pozwalania sobie na przyjemności, stosuj się do tych kilku zasad:

  1. Pamiętaj o proteinach! Białko jest bardzo ważne podczas redukcji, ponieważ dzięki niemu możesz kontrolować swoje poczucie łaknienia. Co ważne, spożywając je w odpowiedniej ilości, zapobiegniesz utracie masy mięśniowej, która jest ci niezbędna do efektywnego spalania energii na treningach.
  2. Nie taki tłuszcz straszny… Posiłki, które są pozbawione tłuszczu, mają wyższy indeks glikemiczny, sycą na znacznie krótszy czas i zazwyczaj nie smakują zbyt dobrze, przez co istnieje zwiększone ryzyko ich nadmiernego dosalania i dosładzania. Mimo to na diecie redukcyjnej nie można też z lipidami przesadzać. Dobrze byłoby gdyby każdy posiłek zawierał 10 do 15 g tłuszczów. Należy pamiętać, że niektóre produkty mają je już w swoim składzie np. żółtko jaja, łosoś, jogurt grecki, zatem nie trzeba już dodawać do nich oliwy czy oleju.
  3. Nie rezygnuj z węglowodanów! Większość ludzi, kiedy słyszy o odchudzaniu, od razu myśli o rezygnacji z pieczywa, makaronów, ziemniaków i wszelkich dań z mąki. Jednak jak się okazuje, takie wykluczenia nie robią dużej różnicy. Możesz więc schudnąć, jedząc węglowodany, ale zachowując ujemny bilans energetyczny. Musisz też pamiętać, aby same węglowodany miały jak najmniejszy stopień przetworzenia i były dobrej jakości. Razowy chleb, pełnoziarniste makarony, grube kasze i ziemniaki w mundurkach zaspokoją twój głód na dłużej i dostarczą ci wystarczającej ilości witamin z grupy B.

Odpowiednio zbilansowaną dietę, bogatą we wszystkie składniki odżywcze zapewni ci catering dietetyczny w Warszawie – i wielu innych miastach w Polsce – SuperMenu. Wejdź na stronę, wybierz właściwą dla siebie kaloryczność, a jeśli masz pytania, zadzwoń do dietetyka.

oblicz-bmi Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *