Otyłość seniora – jak zmienić nawyki żywieniowe po 60 roku życia?

Otyłość to choroba cywilizacyjna XXI wieku. Szacuje się, że znajduje się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych prowodyrów przedwczesnej śmierci. Lista powiązanych schorzeń i objawów nadmiaru kilogramów jest wyjątkowo długa. Nieprawidłowa waga to wynik wielu czynników – siedzącego trybu życia, niewłaściwego odżywiania czy stresu. Mnogość przyczyn i skutków przyczynia się do coraz trudniejszego leczenia i wielu akcji prozdrowotnych, mających na celu uświadamianie społeczeństwa, bez względu na wiek.

Statystyki są nieubłagane – otyłość i nadwaga dotyczy zarówno dzieci i młodzież, jak i osób starszych. Ci ostatni znajdują się w grupie szczególnie narażonych. Dlaczego?

Dlaczego otyłość jest niebezpieczna?

Otyłość to rodzaj patologizmu, który objawia się zwiększaniem masy i poszerzającą się tkanką tłuszczową. Na skutek tak wyraźnych zmian dochodzi do wielu schorzeń i ograniczeń, a w skrajnych wypadkach również do śmierci.

Liczba chorych jest tak ogromna, że WHO posługuje się mianem epidemii. Według jej statystyk,  problem nadwagi dotyczy 1,6 mld a otyłość ponad 400 mln osób dorosłych na świecie [1]. Te niechlubne liczby plasują otyłość na szóstym miejscu śmiertelnych chorób, otrzymując miano najniebezpieczniejszej choroby cywilizacyjnej obecnego wieku.

Kumulacja lipidów w narządach takich jak mięśnie, komórki czy narządy, a także zwiększona tkanka tłuszczowa, pociąga za sobą ogrom niebezpiecznych dla zdrowia konsekwencji. O ile sama tkanka tłuszczowa jest niezbędnym elementem do prawidłowego funkcjonowania, a także do metabolicznej homeostazy ogólnoustrojowej, o tyle jej nadmiar zaburza glikemię organizmu, obciąża stawy, doprowadza do stanów zapalnych, nadciśnienia czy zwiększonego cholesterolu we krwi.

Problem otyłości spowodował konieczność stworzenia podziału, który pozwoli i ułatwi leczenie. Najpopularniejszą z nich jest otyłość prosta oraz wtórna. Ta pierwsza spowodowana jest najczęściej dostarczaniem nadmiaru kalorii. Druga swojej przyczyny dopatruje w endokrynopatii, a więc we wszelakich zaburzeniach hormonalnych.

Otyłość osób starszych

Warto pochylić się nad otyłością serkopeniczną, która dotyka osoby starsze. Najprościej mówiąc, wynika ona ze starzejącego się organizmu, w którym w sposób naturalny zmienia się proporcja tkanki mięśniowej i tkanki tłuszczowej. Co ciekawe, efekt ten następuje bez względu na to jak aktywny tryb życia dotychczas prowadziliśmy.

Przyczyn otyłości wśród osób powyżej 60-65 roku życia należy upatrywać w poniższych elementach:

·         Duży procent tkanki tłuszczowej, która zbierana była przez lata. Tkanka trzewna, wewnętrzna gromadzi się w organizmie i naraża go na reakcje zapalne. To jej obecność wpływa również na tempo starzenia się całego organizmu.

·         Insulinooporność, która objawia się zwiększonym poziomem insuliny we krwi.

·         Naturalne zmiany w organizmie, które są nieuchronnym elementem starzenia. Według badań po 60 roku życia wzrasta naturalnie powstała tkanka tłuszczowa, która gromadzi się głównie wokół narządów i w mięśniach. Jest to proces, na który nie mamy bezpośredniego wpływu.

Odżywianie osób starszych

Niezwykle ważnym elementem w procesie starzenia jest zmiana dotychczasowych zwyczajów i nawyków żywieniowych. Wraz z upływem lat zwiększa się także zapotrzebowanie na określone mikro i makroskładniki. Ze względu na schorzenia, konieczna jest suplementacja witaminy D3 i witaminy E, która odpada za ochronę organizmu przed stresem i wolnymi rodnikami. Niezbędne jest także żelazo, które wpływa na poziom erytrocytów we krwi oraz magnez, który uczestniczy w przemianie węglowodanów, białek i tłuszczy. Wszystkie te tabletki należy suplementować zgodnie z zaleceniami lekarza oraz zgodnie z innymi, branymi medykamentami. Aby sumiennie prowadzić leczenie przydadzą się kasetki na leki w sklepie PomoceDlaSeniora.pl oraz systematyczne prowadzenie notatek.

Kolejnym krokiem jest zmiana dotychczasowych, utrwalonych nawyków, które budowane były przez lata i które obecnie mogą być niewystarczające. Dieta osoby starszej powinna po pierwsze owocować w produkty zbożowe – pieczywo, ryże i kasze, a także w białko odzwierzęce. Mięso drobiowe wzmacnia serce, a wołowina jest źródłem żelaza. W diecie nie może zabraknąć ryb, głównie wędzonych, które dostarczają kwasu omega-3 oraz witaminy D.  Nie rezygnuj z warzyw strączkowych, które bogate są w fitoestrogeny, a także przypraw wspomagających trawienie (np. kminku).

Bibliografia

[1] Przybylska, D., Kurowska, M., & Przybylski, P. (2012). Otyłość i nadwaga w populacji rozwojowej. Hygeia Public Health47(1), 28-35.

oblicz-bmi Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *