Odżywki białkowe w czasie redukcji tkanki tłuszczowej – czy warto je stosować?

Odżywki białkowe były niegdyś stosowane wyłącznie przez osoby intensywnie pracujące nad zwiększeniem swojej masy mięśniowej. Z czasem białka zaczęto używać także do innych zastosowań. Obecnie często zaleca się je również osobom, które chciałyby zredukować tkankę tłuszczową. W związku z tym są one chętnie wykorzystywane przez wszystkich, którzy podjęli decyzję o wprowadzeniu diety odchudzającej uzupełnianej ćwiczeniami fizycznymi.

W jaki sposób odżywki białkowe mogą wspomagać proces odchudzania?

Za podstawę każdej diety odchudzającej uważa się ograniczenie ilości spożywanych węglowodanów. Nie jest to do końca słuszne przekonanie, bowiem węglowodany złożone są niezbędnym składnikiem prawidłowego odżywiania. Dostarczają one niezbędnej energii do ćwiczeń, które są ważnym elementem odchudzania. W większości przypadków należy natomiast unikać węglowodanów prostych, czyli galaktozy, glukozy, fruktozy, arabinozy, ksylozy i rybozy. Wysokiej jakości odżywki białkowe zawierają bardzo mało węglowodanów, dlatego dietetycy nie widzą przeciwwskazań do ich stosowania podczas diet mających na celu utratę zbędnych kilogramów. Zdaniem osób uprawiających sporty sylwetkowe cukry proste prowokują organizm do produkowania zwiększonych ilości insuliny, co skutkuje uczuciem głodu. Z kolei spożycie białka może powodować stymulację tych obszarów mózgu, które odpowiadają za poczucie nasycenia. W ten sposób odżywki białkowe mogą umożliwiać stosunkowo łatwą rezygnację ze słodyczy, które we współczesnym świecie często traktuje się jako szybki sposób na każdy spadek nastroju. Tymczasem przekąski w formie słodyczy będące bogatym źródłem cukrów prostych są wysoce niewskazane podczas diety odchudzającej.

Jak stosować odżywkę białkową, by zwiększyć szansę na osiągnięcie zamierzonych efektów?

Mnogość odżywek białkowych dostępnych na rynku stanowi spore utrudnienie dla osób, które nie stosują tego typu produktów na co dzień, a chciałyby wspomóc organizm podczas odchudzania. W sklepach internetowych można z łatwością znaleźć odżywki wytwarzane na bazie nabiału, które wedle opinii użytkowników najlepiej hamują głód. Spotyka się jednak także odżywki białkowe produkowane z jaj, soi lub wołowiny. Największą popularnością cieszą się przy tym preparaty na bazie białka serwatkowego, które wykazują najsilniejsze właściwości do absorpcji aminokwasów w krótkim czasie po spożyciu. Za dobrą alternatywę dla białka serwatkowego uważa się kazeinę, która wykazuje nieco mniejsze zdolności absorpcyjne, jednak efekt jej działania może utrzymywać się dłużej.

Odżywki białkowe można spożywać między posiłkami, co w krytycznych sytuacjach pozwoli z powodzeniem uniknąć podjadania. Nie poleca się jednak stosowania tej metody na co dzień. Najlepiej sprawdzają się jako dodatek do posiłków, które z góry planujemy w ramach diety odchudzającej. Należy pamiętać o tym, że odżywki białkowe trzeba wliczać do dziennego bilansu kalorii, choć nie zawierają ich one dużo. W innym przypadku bilans ten będzie zaniżony i trudno będzie nam zachować kontrolę nad dietą.

oblicz-bmi Autor