Na czym polega dieta ketogeniczna?

Dieta oparta na zdecydowanym ograniczeniu spożycia węglowodanów na rzecz białek i tłuszczów zyskuje coraz większe rzesze zwolenników na całym świecie.

Tak zwane odżywianie ketogeniczne uważane jest przez wiele osób za sposób na zdrowie i dobrą formę. W istocie dieta ketogeniczna może przynieść wiele pozytywnych skutków naszemu organizmowi. Jest ona nawet stosowana w leczeniu wspomagającym tak poważnych chorób, jak padaczka dziecięca, cukrzyca czy nadciśnienie tętnicze.

Jednak, aby odnieść korzyści z takiego sposobu odżywiania, potrzebna jest duża wiedza i doświadczenie. Nieumiejętne stosowanie diety ketogenicznej może nam bowiem przynieść więcej szkody niż pożytki. Dlatego chcąc ją stosować, powinniśmy skonsultować się z lekarzem i doświadczonym dietetykiem, którzy pomogą nam w prawidłowy sposób skomponować posiłki. Sprawdź, na czym polega dieta ketogeniczna.

Zasady diety ketogenicznej.

Ten sposób odżywiania prowadzi do powstania w naszym organizmie stanu zwanego ketozą, w którym zachodzi bardzo efektywne spalanie zapasów tłuszczu.
Weźmy pod uwagę to, że przestawienie organizmu na ketony wymaga czasu, bywa bardzo trudne i nie sprawdzi się u każdego. Zarówno podczas jej wdrażania, jak i w wyniku jej długotrwałego stosowania mogą pojawić się poważne efekty uboczne. Trzeba nie tylko wziąć to pod uwagę, ale też bacznie obserwować swój organizm i w razie potrzeby konsultować się z lekarzem oraz dietetykiem.

Dietę ketogeniczną należy wprowadzać powoli, stopniowo zmniejszając podaż węglowodanów na rzecz tłuszczów, aż w końcu będą one stanowić od 75 do 90% dostarczanej organizmowi energii. Pozostałe 10 do 25% to białka oraz węglowodany ze znaczną przewagą białek.

Co jeść na diecie ketogenicznej?

Posiłki komponujemy w oparciu o takie tłuszcze jak majonez, masło, oleje roślinne, awokado, tłuste ryby. Źródłami białka powinno być mięso, jaja, nabiał, wędliny oraz ryby. Produkty te stanowią podstawę odżywiania.

Oczywiście bardzo wskazane jest wzbogacanie dań o warzywa i owoce, zawierające niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu witaminy i minerały. Pamiętajmy jednak, by wybierać te o niskiej zawartości węglowodanów przykładowo:

  • brokuły,
  • kalafior,
  • cukinia,
  • ogórki świeże i kiszone,
  • truskawki i inne owoce jagodowe,
  • grejpfruty i inne cytrusy.

Osoby stosujące dietę ketogeniczną powinny też zwrócić szczególną uwagę na odpowiednie nawodnienie organizmu. Jest to niezwykle istotne, ponieważ zwykle dieta keto prowadzi do dużej utraty wody, zwłaszcza w pierwszych tygodniach stosowania. Najbardziej rekomendowanym napojem jest woda niegazowana lub gazowana. Powinno się jej wypijać minimum dwa litry w ciągu doby. Oprócz wody możemy też sięgać po takie napoje jak herbata i kawa- oczywiście bez dodatku cukru i słodzików.

Jakie produkty są wykluczone w diecie ketonowej?

Cała idea tego sposobu odżywiania opiera się na maksymalnej redukcji spożywanych węglowodanów. Zaczynając swoją przygodę z keto, postarajmy się więc najpierw mocno ograniczyć, a następnie całkowicie wyeliminować z jadłospisu takie produkty jak:

  • słodycze (cukierki, ciasta, batony, czekolady),
  • dżemy i miód,
  • lody,
  • produkty zbożowe takie jak chleb, ciasto, pizza, makaron, kasze, ryż,
  • zawierające dużo węglowodanów owoce i warzywa przykładowo, ziemniaki, gotowana marchew, buraki, banany, winogrona, melony, arbuzy, gruszki, śliwki,
  • słodkie napoje gazowane oraz soki owocowe w kartonach.

Standardowa dieta większości społeczeństwa opiera się właśnie w dużej mierze na węglowodanach, całkowite ich odrzucenie nie jest więc proste i wymaga czasu oraz odpowiedniego przygotowania.

Dieta ketogeniczna nie jest rekomendowana dla każdego, a jej idealne skomponowanie wymaga dużej wiedzy, dlatego nie zaleca się jej stosowania na własną rękę. Pamiętajmy, że jeśli chcemy ją wypróbować, powinniśmy zasięgnąć najpierw porady specjalisty w zakresie odżywiania oraz wykonać wszystkie podstawowe badania i spytać lekarza, czy dieta keto będzie dla nas bezpieczna.

getslimclub.com od Noble Health

Ze względu na dużą ilość spożywanych tłuszczów i białek, nieumiejętnie ułożone dieta ketogeniczna może przyczynić się do powstawania wielu chorób takich jak hipercholesterolemia, miażdżyca, zaburzenia funkcjonowania wątroby oraz nerek. Konieczne jest więc skorzystanie z fachowej pomocy w ułożeniu jadłospisu i rozważeniu różnych opcji jak dieta ketogeniczna z wykorzystaniem średnio lub niskołańcuchowych kwasów tłuszczowych oraz dieta mieszana.

oblicz-bmi Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *