Jaką dietę wybrać przy Hashimoto?

Przygotowując dietę przy Hashimoto, specjalista bierze pod uwagę przebieg choroby, ewentualne schorzenia i zaburzenia towarzyszące oraz styl życia pacjenta. Nie ma jasnych zaleceń, jak powinny odżywiać się osoby z Hashimoto, przede wszystkim należy stosować zdrową i racjonalną dietę. Sprawdź, jak powinna wyglądać.

Jaka jest najlepsza dieta przy Hashimoto?

Jeśli chorujesz na Hashimoto, wybieraj nieprzetworzoną żywność. Zwróć też uwagę na zdrowe tłuszcze i chude białko. Sięgnij po zestaw kolorowych warzyw i owoców przy każdym posiłku, by dostarczyć do organizmu niezbędne witaminy i minerały.Zastanawiasz się, co można jeść przy Hashimoto? Profesjonalny dietetyk Michał Wrzosek przypomina, że zdrowa dieta Hashimoto wcale nie musi być eliminacyjna. Warto jednak zaznaczyć, że niejednokrotnie HT towarzyszy celiakia i nietolerancja laktozy, należy więc wykonać odpowiednie badania. Dieta powinna być zbilansowana pod względem mikro- i makroskładników. Należy zadbać o podaż selenu, jodu, omega-3, antyoksydantów, witaminy C i D wraz z dietą. W niektórych przypadkach wskazana jest suplementacja.

Indeks glikemiczny w chorobie Hashimoto?

Jeśli chorujesz na Hashimoto, zwróć uwagę na indeks glikemiczny (GI). Zrezygnuj z produktów o wysokim IG, zwłaszcza jeśli masz nadwagę lub otyłość. W ten sposób unikniesz dużych wahań glukozy we krwi. Postaraj się więc ograniczyć biały cukier, ziemniaki, ciasta, czekoladę, gotowaną marchew, białe pieczywo i miód.Dieta przy Hashimoto może obejmować produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe, owoce i warzywa. Zawierają dużo błonnika, który wpływa pozytywnie na masę ciała, pracę serca i poziom glukozy we krwi. Przyspiesza też perystaltykę jelit i zapobiega zaparciom. Eksperci przypominają, by codziennie spożywać przynajmniej 25 g błonnika.

Co można jeść przy Hashimoto?

Dieta na chorobę Hashimoto powinna obejmować 4-5 posiłków. Lepiej jeść częściej, ale mniejsze porcje. W ten sposób unikniesz podjadania i napadów głodu, rzadziej też będziesz mieć ochotę na słodkie lub tłuste przekąski.Badania wskazują, że kwasy tłuszczowe omega-3 łagodzą stan zapalny, obniżają ciśnienie krwi i wzmacniają odporność. Znajdują się przede wszystkim w tłustych rybach, takich jak makrela, śledź, pstrąg, czy łosoś. Dobrym źródłem kwasów omega-3 są także oleje roślinne, nasiona, pestki i orzechy.Pamiętaj, by dzień zaczynać od śniadania, najlepiej 30-60 minut po przebudzeniu (i przyjęciu lekarstwa). W przeciwnym razie możesz spowolnić przemianę materii. Z drugiej jednak strony, jeśli zjesz śniadanie za wcześnie, możesz zaburzyć prawidłowe wchłanianie zażywanych leków.Pij codziennie 1,5-2 litry płynów, by właściwie nawodnić organizm. Przede wszystkim sięgaj po naturalną wodę mineralną, unikaj natomiast słodkich napojów gazowanych. Postaraj się też urozmaicić dietę i zadbaj o właściwą ilość białka. Zastąp pszenicę i zboża glutenowe, gryką, ryżem, komosą ryżową (quinoa) i amarantusem.

Rola antyoksydantów w organizmie

Antyoksydanty (przeciwutleniacze) zwalczają wolne rodniki, dzięki czemu łagodzą stan zapalny w organizmie. Dodatkowo zmniejszają szkody wyrządzone przez stres oksydacyjny, dlatego dostarczaj je wraz z codzienną najlepszą dietą przy Hashimoto. Znajdują się m.in. w olejach roślinnych, orzechach, pestkach i warzywach liściastych. Pamiętaj również o przyprawach i ziołach bogatych w antyoksydanty, takich jak kurkuma, kolendra, rozmaryn, kmin rzymski, szałwia, ziele angielskie. Używaj za to mniej soli. Nie ma specjalnej diety przy Hashimoto, po prostu zdrowo się odżywiaj. Jedz dużo świeżych owoców i warzyw, a mało mięsa.

oblicz-bmi Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *