Jak żywienie specjalistyczne wpływa na zdrowie osób starszych? Najważniejsze informacje.

W dzisiejszych czasach wiele osób w podeszłym wieku zmaga się z problemami z odżywianiem. Istnieje bardzo dużo przyczyn, które na to wpływają. Są to np.: zła dieta, nieregularne posiłki, mało ruchu. Sytuacja z problemami z odżywianiem jest szczególnie trudna, gdy brak apetytu łączy się z przewlekłą chorobą. W tym artykule dowiesz się jak żywienie specjalistyczne wpływa na zdrowie osób starszych.

Jak powinny się żywić osoby starsze?

Osoby w podeszłym wieku powinny opierać swoją dietę na pełnowartościowych, sycących i bogatych w witaminy i minerały posiłkach. W takim wypadku dobrym rozwiązaniem jest zaopatrzenie się w specjalne suplementy, które uzupełnią braki mikroelementów. Występują one w postaci shotów, kapsułek lub syropu.

Konsekwencje niedożywienia

Konsekwencje niedożywienia u osób starszych:

  • ogólne osłabienie organizmu,
  • zmęczenie,
  • zaburzenia świadomości,
  • zaburzenia funkcji układu pokarmowego,
  • hipotonia ortostatyczna,
  • dłuższa rehabilitacja i regeneracja po operacjach,
  • większe ryzyko powikłań po zabiegach,
  • większe ryzyko zgonu po operacjach.

Zalecana podaż kilokalorii i makroskładników na dzień dla seniora

Zapotrzebowanie kaloryczne jest bardzo ważnym aspektem. Kobieta w podeszłym wieku powinna spożywać ok. 1500-1700kcal/dzień, natomiast mężczyzna ok. 1750-1950kcal/dzień. Osoby starsze powinny spożywać taką ilość kcal aby być w pełni zdrowym i dożywionym. Ważna jest również dzienna podaż makroskładników.
Węglowodany powinny stanowić ok. 50 – 60% dziennego zapotrzebowania energetycznego. To na tym makroskładniku powinna się opierać dieta osób starszych. Warto zaznaczyć, że najlepszymi źródłami węglowodanówkasza, makarony, chleb, płatki owsiane i ziemniaki. Osoby w podeszłym wieku nie powinny spożywać za dużo cukrów prostych i złożonych w ciągu dnia, ponieważ dostarczana przez nie energia jest krótkotrwała.
Kolejnym makroskładnikiem jest tłuszcz, który powinien stanowić do 30% zapotrzebowania kalorycznego osoby starszej. Pozwoli on m.in. na prawidłowe wchłanianie witamin. Najlepsze źródła tłuszczu to: oliwa z oliwek, olej rzepakowy, awokado, oliwki zielone i czarne, olej z pestek winogron, olej z orzeszków ziemnych oraz tran.
Bardzo ważnym makroskładnikiem w diecie seniora będzie również białko, które utrzyma odpowiedni poziom masy mięśniowej. Zalecane dzienne spożycie wynosi od 45 do 81 g. Dobrze zbilansowana dieta powinna być bogata w błonnik. Zapewni on sytość po posiłku oraz prawidłowe czyszczenie jelit. Zalecana podaż błonnika wynosi od 20 do 40 g na dzień.

Wizyta u dietetyka

Jeśli osoba starsza posiada problemy z odżywianiem warto zaplanować wizytę u dietetyka. Pomoże to w ustaleniu dokładnego zapotrzebowania kalorycznego. Dietetyk zbada również jakie niedobory posiada organizm pacjenta oraz rozpisze odpowiednie posiłki i suplementację.

Żywność medyczna

Wsparcie żywieniowe jest dzisiaj uznawane za kluczowy element w walce z chorobą. Dziedzina ta została doceniona dopiero na początku XXI w. Dzisiaj w łatwy sposób, za pomocą odżywiania możemy np.: uniknąć chorób nowotworowych lub zniwelować ich skutki. Istnieje wiele gotowych koktajli, które zawierają cenne składniki do zapobiegania chorób. Ciekawy artykuł na ten temat znajduje się na stronie dezynfekcja24.com.
Bardzo rozsądnym wyborem jeśli chodzi o żywność medyczną, będzie zastosowanie drinków oraz diet firmy Fresenius Kabi. Zawierają one wszystkie najważniejsze mikro i makroelementy dla seniora oraz charakteryzują się wspaniałym, naturalnym smakiem. Drinki firmy Fresenius Kabi są wolne od syropu glukozowo – fruktozowego oraz laktozy.
Korzyści jakie płyną z stosowania drinków tej firmy to m.in.:

  • wzbogacenie organizmu o odpowiednią kompozycję witamin i minerałów,
  • dostarczenie odpowiedniej ilośći kilokalorii do organizmu,
  • wzmocnienie odporności,
  • szybsza i głębsza regeneracja organizmu w stanach chorobowych i pochorobowych.

Suplementy diety firmy Fresenius Kabi powinno się stosować po konsultacji z lekarzem.

Nawodnienie u osób starszych

Osoby w podeszłym wieku muszą dbać o odpowiednie nawodnienie w ciągu dnia. Mężczyzna powinien spożywać ok. 3,7 l płynu/dzień, a kobieta ok. 2,7 l płynu/dzień. Osoby starsze powinny pić głównie wodę, soki 100% oraz produkty mleczne.

Warzywa i owoce

Osoby starsze powinny spożywać dużą ilość warzyw i owoców. Dostarczą one bowiem bardzo cennych w takim wieku witamin oraz minerałów. Owoce i warzywa zawierają również dużo błonnika, który zapewni sytość po posiłku oraz prawidłową pracę jelit.

oblicz-bmi Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *