Jak wzmocnić odporność w sezonie jesienno-zimowym?

W okresie jesienno-zimowym brakuje słońca, które dodaje energii do działania i aktywności. Negatywnie na samopoczuciu odbijają się zmiany pogodowe, często prowadząc do stanów niepokoju i rozdrażnienia. Brak ruchu i osłabienie sprawiają, że organizm łatwiej łapie infekcje. Szczególnie groźne są infekcje wirusowe, prowadzące do przeziębienia i grypy. Odporność organizmu można na szczęście wzmocnić, dzięki czemu będzie lepiej przygotowany do walki z niesprzyjającym otoczeniem.

Grypa a przeziębienie

Jesień i zima to pory roku, podczas których organizm jest narażony na liczne infekcje wirusowe i bakteryjne. Osłabienie systemu odpornościowego sprawia, że pojawiają się pierwsze objawy chorób.

Za rozwój przeziębienia i grypy odpowiadają wirusy z różnych grup. Przenoszone są drogą kropelkową, a zarażenie nimi może być bardzo łatwe. Przeziębienie najczęściej objawia się zapaleniem dróg oddechowych. Warto wówczas przyjmować naturalny syrop na kaszel, a w razie konieczności zażywać także leki na katar. Objawy grypy są podobne do przeziębienia, jednak pojawiają się szybciej i towarzyszy im gorączka. Leczenie opiera się na podawaniu środków przeciwko wirusom oraz rekonwalescencji. W razie potrzeby można podać lek na gorączkę, który pozwoli na jej zbicie i przyniesie ulgę.

Dieta na odporność

Układ immunologiczny zawdzięcza swoje działanie składnikom odżywczym, które dostarczane są do organizmu z pożywieniem. Kluczowe znaczenie dla odporności ma zatem dieta. Spożywanie produktów bogatych w witaminy i minerały może zadziałać niczym najlepsze leki na przeziębienie. Należy natomiast unikać żywności niezdrowej i ciężkostrawnej, ze szczególnym wskazaniem na słodkie i tłuste dania wysokoprzetworzone. Odporność nie tylko nie wzrośnie, ale wręcz zostanie dodatkowo osłabiona. Warto często spożywać orzechy, imbir oraz miód, które wzmacniają organizm. Szczególnie cennymi warzywami są czosnek oraz cebula. Te naturalne leki na grypę posiadają wiele cennych właściwości. Nadają się jako dodatek do rozgrzewających zup oraz dań wytrawnych. Dietę warto wzbogacić także o kiszonki, które pomagają w utrzymaniu zdrowej flory bakteryjnej przewodu pokarmowego i skutecznie wzmacniają odporność.

Aktywność fizyczna i wypoczynek

Jesienne i zimowe dni są bardzo chłodne, przez co nie sprzyjają uprawianiu sportu. Z aktywności fizycznej nie warto jednak rezygnować, ponieważ znacząco wzmacnia organizm. Bieganie, przejażdżka rowerem lub zwykły spacer działają dotleniająco, co bardzo korzystnie wpływa na zdrowie. Ruch pomaga również w walce z codziennym stresem, który bardzo przyczynia się do obniżenia odporności. Warto wybrać taką formę aktywności fizycznej, która sprawia przyjemność i motywuje do pokonywania własnych słabości. Po zakończonym wysiłku należy natomiast pamiętać o regeneracji. Odporność ulega osłabieniu nie tylko pod wpływem stresu psychicznego, ale również fizycznego. Brak czasu na regenerację prowadzi do wielu dodatkowych problemów. Należy dobrze się wysypiać, wcześnie chodząc spać i dbając o regularność wypoczynku. Na wieczór warto wyłączyć światła i wyciszyć sprzęty elektroniczne.

Witamina D i suplementy diety

Wysoki poziom nasłonecznienia w lecie zapewnia organizmowi optymalną porcję witaminy D, która jest niezbędna dla zachowania zdrowia. W okresie jesienno-zimowym nie będzie to jednak możliwe w polskiej strefie klimatycznej. Słońca jest za mało, aby podtrzymać skórną syntezę witaminy D. Odpowiada ona za właściwe funkcjonowanie nie tylko układu odpornościowego, ale też układu nerwowego, mięśni czy kości. Chroni przed chorobami serca, alergiami i cukrzycą, dlatego tak ważna jest jej wysoka podaż. Ilość witaminy D dostarczanej w pożywieniu może być niedostateczna, dlatego zaleca się jej suplementację w okresie od września do kwietnia. Tanie leki na przeziębienie oraz grypę posiada w swoim asortymencie apteka online https://www.lek24.pl/przeziebienie-i-grypa.html. W ofercie znajdują się także suplementy i preparaty, które mogą znacząco ułatwić przetrwanie sezonu jesienno-zimowego w dobrym zdrowiu.

oblicz-bmi Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *