Jak skutecznie obniżyć BMI? Proste wskazówki na odchudzanie

Czym jest BMI? To wyznacznik, który w przypadku osób dorosłych ma pokazać, czy ich waga jest odpowiednia. BMI oblicza się ze specjalnego wzoru i jest wyznacznikiem tego, czy dana osoba nie ma nadwagi bądź otyłości.

Co robić kiedy BMI jest za wysokie?

Aby je obniżyć, można zastosować wiele działań. Każde z nich przyniesie efekt, a czasami wystarczy drobna zmiana w życiu, aby unormować wagę. Są jednak sytuacje, kiedy problem jest na tyle poważny, że trzeba zastosować więcej niż jedno rozwiązanie.

Zacznij ćwiczyć

Jednym z podstawowych sposobów na to, by spalić kalorie, a w konsekwencji pozbyć się zbędnej wagi i obniżyć BMI, jest aktywność fizyczna.

Współcześni ludzie mają do wyboru dużą gamę wszelkiego rodzaju aktywności, od spacerów po pływanie czy ćwiczenia na siłowni. Warto jednak pamiętać, by aktywność oraz jej rodzaj dostosować do indywidualnego doświadczenia ze sportem, stanu zdrowia i możliwości fizycznych.

Należy pamiętać o tym, że chociażby rozpoczęcie długich biegów bez przygotowania przy wysokim BMI może mieć negatywny wpływ na stawy kolanowe. Dlatego najlepiej zacząć od najmniej kontuzjogennych aktywności. Do takich bez wątpienia można zaliczyć na przykład pływanie czy jazdę na rowerze.

Zmień swoje nawyki

Nie musisz od razu przewracać swojego planu dnia do góry nogami, by spalić kalorie. Czasami kilka drobnych zmian może w tym bardzo pomóc. Zacznij wybierać schody zamiast windy, kiedy musisz wybrać się na nieduże zakupy – zrób spacer zamiast korzystać z komunikacji miejskiej bądź samochodu. Latem częściej korzystaj z roweru, kiedy musisz przebyć większą odległość. Jeżeli ciężko Ci zmienić niektóre nawyki, to polecam sprawdzić stronę DoktorFit.edu.pl, znajdziesz tam wiele ciekawych wskazówek i porad na ten temat.

Zacznij liczyć kalorie

Mimo że na początku może być to uciążliwe, może bardzo pomóc obniżyć BMI. Powinieneś sprawdzać, jak kaloryczne są produkty, z których przygotowujesz posiłki i komponować je tak, by dziennie spożywać o ok. 10% mniej kalorii niż wynosi Twoje zapotrzebowanie. Dzięki temu będziesz obniżał swoją wagę, jednocześnie nie będąc osłabionym czy też głodnym.

Spożywaj duże ilości produktów bogatych w błonnik

Błonnik ma bardzo wiele prozdrowotnych właściwości, natomiast bardzo istotny jest fakt, że produkty, które zawierają duże jego ilości sprawią że będziesz czuć się syto przez długi czas i nie będziesz mieć ochoty na podjadanie.

Ogranicz smażenie i panierowanie

Panierowany smażony filet z kurczaka może być prawdziwą bombą kaloryczną. Mimo że kurczak jest chudym mięsem, taki sposób przygotowania sprawi że zyska zdecydowanie za dużo zbędnych kalorii. Dużo zdrowszą alternatywą będzie gotowanie lub pieczenie. O ile gotowane potrawy wielu nieprzyzwyczajonym osobom mogą wydać się mdłe i bez smaku, o tyle przy dobrze przyprawionym upieczonym posiłku można nawet nie zauważyć różnicy, a co ważniejsze, nie ma tam ani grama nadprogramowego tłuszczu.

Jedz więcej niskokalorycznych warzyw

Ogórki, rzodkiewki czy pomidory mają niezwykle mało kalorii, dlatego można je z powodzeniem jeść nawet w bardzo dużych ilościach. Ciekawym rozwiązaniem będzie zastąpienie ziemniaków w porcji obiadowej sałatką (koniecznie bez oliwy z oliwek), dzięki czemu pozbędziesz się dużej ilości kalorii, a posiłek dalej będzie smakowo bardzo atrakcyjny.

Zrezygnuj z kalorycznych napojów

Jeśli lubisz słodkie napoje rozważ kupowanie wersji “zero”. Są tam zastosowane słodziki zamiast cukru, dzięki czemu spożywanie dużych ilości takich napojów nie odbije się negatywnie na Twojej wadze.

Korzystaj z ostrych przypraw i pij zieloną herbatę

Różne substancje mogą przyspieszyć metabolizm, a tym samym przyczynić się do szybkiego spadku Twojej wagi. Takie właściwości mają wszelkiego rodzaju ostre przyprawy, a także zielona herbata oraz zielona kawa.

Jedz regularnie

Staraj się jeść o stałych porach, najlepiej 5 razy dziennie. Dzięki temu unikniesz napadów głodu i dodatkowego podjadania, które może sprawić, że utrata wagi będzie istnym koszmarem

Ogranicz słodycze

Słodycze są niezwykle kaloryczne, a to nie pomaga w chudnięciu. Jeśli czujesz nieodpartą chęć na batonika, możesz zjeść słodki owoc albo przyrządzić sobie koktajl owocowy, będzie to na pewno dużo zdrowsze i rozsądniejsze rozwiązanie.

Źródła:

  1. https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/bmi/how-you-reduce-your-bmi-science-backed-steps/
  2. https://www.diabetes.co.uk/bmi/what-to-eat-to-lower-bmi.html

oblicz-bmi Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *