Jak powinno przebiegać zdrowe odchudzanie?

W czasach Instagrama i Facebook’a jesteśmy zasypywani zdjęciami modelek i sportowców. Wielu z nas patrząc na wyrzeźbione ciała marzy o takim wyglądzie – smukła sylwetka to marzenie każdej dziewczyny, a wysportowane ciało to marzenie każdego chłopaka. Brytyjscy naukowcy wyliczyli, że na odchudzanie średnio tracimy 31 lat życia, a mimo to efekty nas nie zawsze zadowalają.

Odpowiednie podejście to podstawa diety

Negatywne podejście może zaczynać i zazwyczaj zaczyna się już na samym początku. Związane jest ono ze słowem „dieta”, na które większość z nas reaguje wręcz alergicznie. Na myśl od razu przychodzą ograniczenia, intensywny wysiłek fizyczny, brak czasu i duże wydatki, by osiągnąć wymarzony cel, a potem znów zmaganie się z efektem jo-jo. Źle wybrana i nieprawidłowo prowadzona dieta, faktycznie wiąże się z takimi skutkami ubocznymi. Jeżeli jesteśmy gotowi i zdeterminowani do zmiany to warto zacząć od reformy w rozumieniu słowa „dieta”, ponieważ jest to przede wszystkim sposób odżywiania, który jeżeli jest robiony z głową i wsparciem bliskich może przynieść wiele przyjemności, zwłaszcza tych smakowych. Podejście typu: Teraz jestem na diecie, żeby schudnąć, ale za jakiś czas się skończy i zacznę „normalnie” jeść, to złe podejście, dlatego kolejną rzeczą, z którą trzeba się oswoić jest fakt, że dieta czyli sposób odżywiania nie jest czymś tymczasowym. Zdrowe nawyki w diecie powinny z nami zostać na stałe, jeżeli chcemy zachować efekt uzyskany w trakcie zmiany. Efekty żadnej diety nie będą trwałe, jeśli starych nawyków nie zastąpią nowe.

Mam swój cel!

Jeżeli jesteśmy już zdecydowani na zmianę i chcemy stracić kilka nadprogramowych kilogramów, to w pierwszej kolejności należy przemyśleć co jest naszym celem, ponieważ dobrze określony potrafi najlepiej zmotywować. Nasze nastawienie psychiczne ma kluczowe znaczenie, dlatego przed rozpoczęciem diety warto zadać sobie pytania:

  • Dlaczego chcę schudnąć?
  • Czy chcę jedynie wbić się w bikini i pokazać na plaży, czy też chodzi o trwały efekt, poprawę zdrowia i samopoczucia?
  • Jak moje odchudzanie się wyglądało poprzednio?
  • Dlaczego mi się nie udało?

Wyznaczanie celu jest głównym elementem podczas wyboru jadłospisu. Ważna w tej kwestii jest kaloryczność posiłków. Należy więc przeanalizować swoje potrzeby, wziąć pod uwagę tryb życia, swój wiek i zapotrzebowanie energetyczne. Może się bowiem okazać, że idealną wagę uzyskamy przy diecie 1500 kcal, jeśli włączymy też w plan dnia długi spacer czy wizytę w siłowni dwa razy w tygodniu. Odchudzanie w szybkim tempie nie jest wskazane. Może wyrządzić więcej szkód niż korzyści. Prawidłowe odchudzanie, a więc zdrowe odchudzanie, powoduje stopniową i systematyczną utratę wagi i jej dalsze utrzymanie. Zdrowe odchudzanie to nie tylko dieta czy program żywieniowy, to również zdrowy tryb życia, który obejmuje długoterminowe zmiany codziennych nawyków żywieniowych i ćwiczeń. Oblicz swoje zapotrzebowanie kaloryczne, biorąc pod uwagę swój cel, a także rodzaj aktywności i treningów. Osoby o siedzącym trybie życia będą musiały jeść mniej, niż osoby aktywne czy sportowcy.

Co wpływa na utratę wagi?

Kluczem do satysfakcjonującej utraty wagi bez efektu jo-jo jest stosowanie zasad racjonalnego odżywiania przy jednoczesnym ograniczeniu ilości przyjmowanych kalorii. Ważną kwestia jest również aktywność fizyczna, która pozwala nie tylko spalić energię, ale także przyspiesza tempo przemian metabolicznych. Mówi się, że nie ma złych produktów w diecie, a jest tylko źle skomponowana dieta. Jadłospis diety w trakcie odchudzania może zawierać prawie wszystkie produkty spożywcze (wyjątek stanowią tradycyjne fast foody oraz słodzone napoje gazowane). Ważne jest jednak, by były one spożywane w odpowiednich ilościach i proporcjach.

Należy rozważyć na początku unikania cukru i skrobi (chleb, makaron i ziemniaki). To stary pomysł oparty na spożywaniu mniejszej ilości węglowodanów. Nowością jest to, że dziesiątki współczesnych badań naukowych dowiodły że, średnio-niski poziom węglowodanów w diecie może być najskuteczniejszym sposobem na odchudzanie.

Suplementy diety – czy to dobre rozwiązanie?

Zmiana odżywiania może być trudna, łatwo się uginamy i wracamy do starych nawyków, zdarza się że zaczynamy podjadać i cały plan upada. Nie wszyscy mamy silną wolę, dlatego możemy wspomagać się suplementami diety z apteki, które pomogą nam w pierwszych trudnych chwilach bądź całkowicie im zapobiegną. W aptekach jest duży wybór produktów o różnym działaniu.

Tabletki na odchudzanie można podzielić na następujące grupy:

  1. Supresanty apetytu – ich działanie polega na zahamowaniu uczucia głodu, np. poprzez oddziaływanie na ośrodek apetytu w mózgu, poprzez pęcznienie na wskutek wchłaniania wody. Takie suplementy zawierają najczęściej kofeinę, ananasa, ocet jabłkowy, guaranę i gorzką pomarańczę. Takie produkty poleca się osobom, które dopiero rozpoczynają kurację odchudzającą. Tabletki pęczniejąc w żołądku zmniejszają uczucie głodu, które najbardziej dokucza w pierwszych dniach diety odchudzającej.
  2. Spalacze tłuszczu- ich działanie polega na szybszej redukcji tkanki tłuszczowej, np. poprzez zwiększenie termogenezy. Spalacze tłuszczu poleca się osobom, które chcą schudnąć dzięki uprawianiu aktywności fizycznej. Stosowanie samych spalaczy tłuszczu bez dodatkowej aktywności nie przyniesie oczekiwanych efektów.
  3. Tabletki przyspieszające przemianę materii – to obecnie jedne z częściej spotykanych preparatów na rynku. W składzie znajdziemy zazwyczaj naturalne składniki, tj. ekstrakt z grejpfruta czy wyciąg z zielonej herbaty.
  4. Tabletki ograniczające wchłanianie się tłuszczów i węglowodanów – hamują wchłanianie się ich z pożywienia dostarczanego podczas diety. Składniki, które wpływają na gromadzenie się tkanki tłuszczowej, nie są trawione i wchłaniane przez organizm, ale od razu wydalane. Podczas przyjmowania tego typu tabletek należy być bardzo ostrożnym, ponieważ ich stosowanie może doprowadzić do niedoboru niektórych witamin. Dotyczy to zwłaszcza tych, które rozpuszczają się w tłuszczach, a więc A, D, E oraz K.

Jeżeli już wiemy, który rodzaj będzie dla nas najodpowiedniejszy, wtedy możemy dokładniej przyjrzeć się składnikom tych preparatów, by szczegółowo poznać mechanizm ich działania. Skuteczność działania tabletek na odchudzanie jest ściśle związana z ich składem. Dlatego zanim rozpocznie się suplementację tabletek na odchudzanie, warto najpierw poznać właściwości składników danego preparatu. Wśród najskuteczniejszych składników tabletek na odchudzanie, których działanie udowodniono w sposób naukowy, znajdują się:

  1. chrom – stabilizuje gospodarkę węglowodanową dzięki czemu zmniejsza ochotę na słodycze. Zmniejsza się przenikania glukozy z krwi do komórek, dzięki czemu spada wydzielanie insuliny. Sprzyja to spalaniu tkanki tłuszczowej. Trzeba pamiętać, że nadmiar chromu w organizmie człowieka jest szkodliwy, dlatego suplementacja nie powinna się niepotrzebnie przedłużać;
  2. błonnik pokarmowy – pęcznieje po spożyciu i zwiększa swoją objętość w żołądku, dzięki czemu daje uczucie sytości na długi czas. Przyjmując preparaty z błonnikiem pokarmowym należy pamiętać, by wypijać przynajmniej 2 litry wody dziennie;
  3. fasolamina – częściowo utrudnianie przyswajania skrobi, dlatego obniża kaloryczność spożywanych pokarmów;
  4. kofeina – przyspiesza przemianę materii (osoby z chorobami układu krążenia powinny unikać tego składnika). Działa również termogenicznie oraz wpływa na zwiększenie ilości spalanych kalorii podczas aktywności fizycznej;
  5. chitosan – jest to substancja wyizolowana z pancerzy skorupiaków. Spełnia ona funkcje podobne do błonnika pokarmowego – wiąże w przewodzie pokarmowym kwasy żółciowe, cholesterol, a także tłuszcz pokarmowy. Chitosan zapobiega wchłanianiu części tłuszczu, co przyczynia się do redukcji masy ciała.

W trakcie odchudzania dla organizmu niezwykle ważne są zasoby energii, której w tym okresie dostarczamy mu znacznie mniej. Dlatego też, sięgając po tabletki na odchudzanie warto wybrać te, które w składzie zawierają naturalne substancje o bezpiecznym pobudzającym działaniu, np. ekstrakt z zielonej herbaty czy guarany.

Nie bez znaczenia jest także firma farmaceutyczna, która wyprodukowała dany preparat. Obecnie wiele koncernów farmaceutycznych wprowadza do swojej oferty tabletki na odchudzanie. Suplementy na odchudzanie kupujmy tylko ze sprawdzonych miejsc, a najlepiej aptek, które gwarantują sprzedaż produktów od pewnych producentów. Dodatkowo mamy możliwość porozmawiania i doradzenia się, który produkt będzie dla nas najodpowiedniejszy.

Trzeba pamiętać, że tabletki na odchudzanie bez recepty to preparaty, które wspomagają ten proces – jednak same z siebie nie powodują utraty masy ciała. Stanowią doskonałe uzupełnienie racjonalnej diety oraz aktywności fizycznej. Dlatego przy wyborze tabletek odchudzających należy dobrze przemyśleć swoje oczekiwania i dopasować preparat do swoich potrzeb.

oblicz-bmi Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *