Jak powinna wyglądać rozgrzewka i czym może skutkować jej brak przed treningiem?

Regularna aktywność fizyczna to jeden z najważniejszych elementów zdrowego stylu życia. Dotlenienie organizmu, redukcja stresu, lepsza koordynacja ruchowa, sprawność i zwiększona wydajność organizmu to tylko niektóre z pozytywnych skutków uprawiania sportów. Niestety nieprawidłowy trening może wyrządzić więcej szkód niż pożytku. Do najpoważniejszych błędów podczas ćwiczeń jest pomijanie lub nieprawidłowe wykonywanie rozgrzewki. Dlaczego jest ona tak ważna i jak powinna wyglądać?

Rozgrzewka – niezbędny element każdego treningu

Odpowiednio przeprowadzona rozgrzewka ma dla bezpieczeństwa treningu niebagatelne znaczenie. Rolą rozgrzewki jest przygotowanie organizmu do wysiłku, który ma wykonać. Pominięcie tego istotnego etapu naraża nas na kontuzje, które mogą nie tylko być bardzo bolesne, ale również poważne w skutkach. To jednak nie wszystko. Rozgrzewka przed treningiem oraz właściwe ćwiczenia schładzające po treningu chronią serce przed bardzo niebezpiecznymi nagłymi skokami ciśnienia, zbyt szybkim wzrostem pulsu i w konsekwencji także przed zwałem mięśnia sercowego. Warto wiedzieć, że rozgrzewka warunkuje również skuteczność treningu właściwego – jeśli dotlenimy organizm, przygotujemy mięśnie, stawy oraz więzadła do czekającej je pracy to sprawimy, że trening szybciej przyniesie oczekiwane rezultaty. Rozgrzewka wprowadza nas w stan skupienia, poprawia koordynację i refleks, zwiększa również szybkość.

Prawidłowa rozgrzewka – jak ją dobrze rozplanować?

Nie tylko pomijanie rozgrzewki jest błędem treningowym. Również wykonywanie zbyt intensywnej, zbyt długiej lub krótkiej rozgrzewki oraz bez odpowiedniego zaangażowania się w ten etap ćwiczeń nie jest dobrym wstępem do treningu właściwego. Optymalnym czasem rozgrzewki jest 10-15 minut. Standardowo, powinna ona obejmować dwa rodzaje aktywności o zbliżonym czasie trwania: rozgrzewkę ogólną podnoszącą temperaturę ciała i zwiększającą przepływ krwi tzw. cardio (np. bieg, skakanie na skakance) oraz rozgrzewkę specyficzną mającą na celu przygotowanie stawów i więzadeł (np. krążenia i wymachy), mięśni (np. przysiady) oraz zwiększanie zakresu ruchu (np. wypady z pogłębieniem).

Dobrze jest mieć na uwadze, że wyżej opisany rodzaj rozgrzewki nie jest dostosowany do wszystkich rodzajów aktywności. Planując np. trening siłowy należy dodatkowo bardziej skupić się na rozgrzaniu konkretnych partii mięśni, które będą poddawane obciążeniom. Najlepiej w tym przypadku zasięgnąć porady osoby posiadającej uprawnienia trenera personalnego, gdyż dzięki temu nauczymy się prawidłowo wykonywać poszczególne ćwiczenia dostosowując je do własnych indywidualnych potrzeb treningowych. Co więcej, trener personalny, pod okiem którego ćwiczymy, pomoże nam wychwycić ewentualne błędy w naszym planie treningowym, jak również doradzi odpowiednią dietę wspomagającą jego efektywność.

Szkolenia dla trenerów personalnych sposobem na pogłębienia wiedzy

Dbanie o dobry jakościowo trening i przygotowanie organizmu do wysiłku może zaowocować także rozwojem życiowej pasji. Kurs na trenera personalnego to bogate źródło wiedzy i doświadczenia, dlatego udział w tego rodzaju szkoleniu pozwala wejść na wyższy poziom treningowy oraz umożliwi przemianę w profesjonalistę. Profesjonalny kurs tego rodzaju można odbyć się w akademii Health Factory w takich miastach, jak Warszawa, Łódź czy Kraków.

oblicz-bmi Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *