Jak poprawnie kontrolować efekty odchudzania?

W walce o ładniejszą sylwetkę bardzo ważne jest regularne kontrolowanie uzyskiwanych rezultatów. To właśnie one pozwalają nie tylko na bieżące dostosowanie dalszej diety bądź ćwiczeń, ale również podtrzymanie motywacji. Niestety, nie wszyscy w poprawny sposób je kontrolują, przez co niezadowoleni szybko rezygnują z dalszych działań. Bardzo często bowiem zdarza się, że ludzie nagminnie korzystają z wagi bądź nieprawidłowo się mierzą. Jest to w szczególności domeną osób chcących zrzucić zbędne kilogramy. Jaki sposób kontrolowania poczynionych efektów jest najlepszy oraz jakimi zasadami należy się kierować, aby robić to dobrze?

Najlepszy sposób na sprawdzanie postępów

Chcąc sprawdzać efekty odchudzania bądź modelowania sylwetki przede wszystkim powinniśmy zrezygnować z używania do tego celu wagi. Niestety, nie jest to miarodajny sposób na kontrolowanie poczynionych postępów, ponieważ waga może znacząco wahać się w zależności od wielu czynników. Ma na nią wpływ między innymi to co jemy w ciągu dnia, menstruacja, a nawet błąd wynikający z jej przestawienia w inne miejsce. Poza tym, ćwiczenia mogą sprawić, że waga może wręcz rosnąć. Dzieje się tak dlatego, że tkanka tłuszczowa zastępowana jest przez masę mięśniową, a ta waży więcej. W takim przypadku użycie wagi nie ma najmniejszego sensu, ponieważ nie jesteśmy w stanie w prawidłowy sposób ocenić poczynionych postępów. Większa waga nie zawsze oznacza, że postępujemy w zły sposób. Z tego względu zamiast wagi warto użyć centymetra, który w dokładny sposób zmierzy efekty wkładanego wysiłku.

Centymetr w ruch!

Mierzenie się bez wątpienia jest najlepszą metodą, która nie wymaga dużego nakładu pieniężnego. Bez względu na to czy naszym celem jest zrzucenie nadmiernych kilogramów czy wymodelowanie sylwetki – wartość wskazywana przez centymetr powinna maleć. Poza tym jest to doskonała metoda na lepsze zrozumienie funkcjonowania własnego organizmu. Dzięki regularnym pomiarom możliwe jest uświadomienie sobie w prosty sposób, które miejsca są mniej, a które bardziej problematyczne, dzięki czemu łatwiej jest dostosować ćwiczenia do konkretnych partii ciała. Co więcej, dzięki uzyskanym wynikom możemy w łatwy sposób określić jaki typ sylwetki posiadamy. To właśnie wymiary kobiecej sylwetki determinują przynależność do klepsydry, odwróconego trójkąta, prostokąta i innych jej typów. Niekiedy trudno jest określić to na oko, a poznanie tej wiedzy pozwoli na wprowadzenie zmian również w kwestii ubioru, dzięki czemu możemy mieć pewność, że uzyskane efekty zostaną odpowiednio podkreślone. Niestety, również w tym przypadku trzeba uważać na to, aby nie popełnić błędów, które mogą zafałszować uzyskany wynik. Najczęstszym błędem popełnianym przez osoby używające tej metody do kontrolowania swoich postępów jest mierzenie się w złych miejscach. Już minimalna różnica położeniu centymetra może sprawić, że pomiar będzie nieprawidłowy. Warto więc przywiązać szczególną uwagę do jego umiejscowienia i za każdym razem mierzyć te same części ciała. Poza tym należy pamiętać o tym, aby pomiar wykonywać rano, w regularnych odstępach czasu, na przykład tygodniowych lub miesięcznych. Równie istotną kwestią jest to, że centymetr powinien gładko przylegać do ciała. Nie należy więc go zarówno zaciskać, jak i zbyt luzować. Do całkowitego zobrazowania uzyskiwanych efektów warto mierzyć:

– Obwód klatki piersiowej

Wiele osób zastanawia się jak zmierzyć obwód klatki piersiowej w taki sposób, aby uzyskiwane wyniki były możliwe do porównania. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, aby zawsze wykonywać ten pomiar w takich samych warunkach. Istotne jest, aby pamiętać o dokonywaniu go na wydechu oraz zawsze w tym samym samym ubraniu. Kwestia ta dotyczy również biustonosza. Najlepiej, jeżeli będzie on miękki, aby pomiar był jak najbardziej prawidłowy. Centymetr należy umieścić na poziomie sutków uważając na to, aby prowadzić go równolegle do podłogi. Niewielkie zmiany w tym zakresie mogą wskazać bowiem ogromne różnice.

– Obwód talii

Do zmierzenia tej części musimy określić, w którym miejscu jest ona najwęższa. Warto dokładnie trzymać się wskazówek dotyczących tego jak zmierzyć obwód talii, aby wyniki nie były błędne. Najczęstszym błędem dokonywanym w pomiarze talii jest mierzenie się raz na wdechu, raz na wydechu, a czasem nawet z wciągniętym brzuchem. Takie działania sprawiają, że wyniki mogą różnić się od siebie nawet o kilka centymetrów. Kluczową kwestią w tym przypadku jest więc to, aby pomiaru dokonywać po swobodnym wydechu, z rozluźnionymi mięśniami.

– Obwód pasa

Dokonywanie pomiaru w tym miejscu może być szczególnie przydatne dla osób, które chcą mieć pewność, że tracą zbędne kilogramy. Warto wprowadzić ten pomiar zwłaszcza w przypadku, w którym korzystamy również z metody wykorzystującej wagę. Porównanie wyników uzyskanych za pomocą wagi oraz centymetra pozwoli bowiem na ustalenie czy ewentualny jej wzrost wynika z budowania dodatkowej masy mięśniowej czy przyjmowania zbyt dużej ilości kalorii. Jeżeli obwód pasa się zmniejsza lub pozostaje na tym samym poziomie, a waga wzrasta to bez wątpienia tracimy tkankę tłuszczową na korzyść mięśni. Jeżeli jednak obwód pasa rośnie wraz z wagą to jest to oznaką, że tyjemy. Mało osób jednak wie jak się mierzy obwód pasa. Jest to miejsce między talią, a biodrami, które ma największy obwód. W celu zobaczenia czy poprawnie przykładamy centymetr warto skorzystać z pomocy lustra. Obwód, który powinniśmy mierzyć jest tym, w którym brzuch najbardziej odstaje.

– Obwód bioder

Jest to kolejne problematyczne miejsce, zwłaszcza jeżeli posiadamy tak zwane hip dips, czyli wcięcie w biodrach. Jak zmierzyć obwód bioder w takim przypadku? Należy pamiętać o tym, aby pomiaru nie dokonywać w górnej części bioder, gdzie znajdują się kości biodrowe, a nieco poniżej ich. Centymetr powinien bowiem obejmować również pośladki, a dokładnie mówiąc przebiegać przez ich środek. To właśnie one, a nie kości biodrowe powinny być wyznacznikiem pomiaru tego obwodu.

– Obwód ramion

W tym przypadku warto dokonywać dwóch pomiarów. Mierzymy więc zarówno prawe, jak i lewe ramię. Aby tego dokonać musimy opuścić swobodnie mierzoną rękę oraz zmierzyć obwód ramienia między barkiem, a łokciem. Powinno być to jego najszersze miejsce.

– Obwód uda

Tego pomiaru dokonujemy stojąc swobodnie w lekkim rozkroku mniej więcej na szerokość bioder. Warto zwrócić uwagę na to, że ich obwód jest bardzo różny w zależności od miejsca, więc już niewielka zmiana położenia centymetra może spowodować błędne zapisy. Należy więc dokładnie wiedzieć jak zmierzyć obwód uda, aby nie dopuścić do takiej sytuacji. W tym celu powinniśmy poświęcić chwilę na zorientowanie się, w którym miejscu jest ono najszersze. W tym przypadku z powodzeniem możemy mierzyć jedynie jedno udo, ale istotne jest, aby było to zawsze to samo.

– Obwód łydki

To jak zmierzyć obwód łydki po przejściu poprzedniego kroku nie powinno przysporzyć już zbyt dużych problemów. Do tego pomiaru przyjmujemy taką samą pozycję jak w przypadku mierzenia obwodu uda. Staramy się, aby mięśnie były rozluźnione, a centymetr prowadzimy w najszerszym miejscu łydki.

Dzięki mierzeniu tych części ciała możliwe jest dokładne zaobserwowanie, z których obszarów najszybciej tracimy centymetry. Oczywiście, ich tempo będzie ściśle zależeć od wielu czynników, jak na przykład predyspozycje genetyczne czy dieta. Zapisywanie uzyskiwanych wyników pozwoli jednak na lepsze zaznajomienie się z reakcjami naszego ciała na dokonywane przez nas zmiany, czy to w żywieniu, czy aktywności fizycznej.

oblicz-bmi Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *