Jak nie przytyć mając siedzący tryb pracy?

Nie ulega wątpliwości, iż większość z nas spędza dzień w pozycji siedzącej. Znaczna część społeczeństwa wykonuje swoją pracę przy biurku. Naukowcy i lekarze nie mają co do tego obiekcji – taki tryb życia ma szkodliwy wpływ na zdrowie. Wywołuje niebezpieczne choroby układu sercowo-naczyniowego, cukrzycy typu 2, zwyrodnienia kręgosłupa, jak również otyłości. Osobistym obowiązkiem każdego człowieka jest zapobieganie skutkom siedzącego trybu życia poprzez podejmowanie świadomych, dopasowanych do potrzeb decyzji. W dzisiejszych czasach coraz mniej zależy od naszej siły fizycznej, a coraz więcej od sprawności umysłowej i intelektualnej. W trosce o swoje zdrowie, warto nieco zmodyfikować codzienne nawyki i wprowadzić do swojej diety zdrowe odżywianie. Nawet, jeśli znaczną część dnia spędzasz w biurze, istnieje kilka kluczowych sposobów, które przeciwdziałają negatywnym skutkom przebywania w jednej pozycji, a co najważniejsze sprzyjają zachowaniu dobrej formy i przyspieszają metabolizm. Przeczytaj artykuł, a dowiesz się, co zrobić by zachować zdrowie wykonując pracę siedzącą.

 

Ruch to konieczność

Ryzyko dokuczliwych schorzeń i przedwczesnej śmierci u osób pełniących pracę za biurkiem nieustannie wzrasta. Bóle pleców, ciśnienie i nadwaga to tylko niektóre ze skutków takiego trybu życia. Dotychczas Światowa Organizacja Zdrowia, aby zminimalizować ryzyko skutków siedzącego trybu życia zalecała 150 minut ćwiczeń tygodniowo. Jednak najnowsze badania wykazały, że to zdecydowanie za mało. Powszechnie uważa się, że równowagę ma zapewnić nam godzina ruchu w ciągu dnia. Jedno z badań przeprowadzone kilka lat temu przez amerykańskich ekspertów udowodniło, iż osoby które w pozycji siedzącej spędzają ok. 6 godzin dziennie, są o 40% bardziej narażone na śmierć, niż te, które siedzą mniej niż 3 godziny. Zespół międzynarodowych ekspertów ustalił również, że podniesione ryzyko zostaje wyeliminowane wówczas, gdy pracownik poświęci sześćdziesiąt minut na ruch, nawet o umiarkowanym natężeniu. Nie musisz codziennie chodzić na siłownię – wystarczy energiczny spacer przed pracą, w przerwie na lunch lub wieczorem. Jeśli nie masz wystarczająco dużo czasu, spacer możesz podzielić na kilka krótszych marszy. Bardzo istotne jest też, aby robić sobie regularne przerwy. Najlepiej przedstawia się 5 minut spaceru po każdej godzinie pracy. Niewątpliwie, bycie aktywnym fizycznie przez godzinę dziennie nie jest łatwe. Statystyki dowiodły, że średni czas oglądania telewizji przez osoby dorosłe wynosi 3 godziny, co sprawia, że część tego czasu z powodzeniem można wykorzystać na ćwiczenia, treningi odchudzające czy fitness.

praca biurowa

Zmiana nawyków żywieniowych

Osiem lub więcej godzin pracy biurowej i brak systematyczności w spożywaniu posiłków to najprostsza droga do nadwagi. Pracownicy coraz częściej sięgają po niezdrowe produkty, które sprzyjają pojawianiu się nadprogramowych kilogramów i problemów ze zdrowiem. W takiej sytuacji niezbędna będzie odrobina samozaparcia i chęć zmiany przyzwyczajeń. Przede wszystkim należy rozpocząć od zasady, iż śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Po nocnym wypoczynku nasz organizm potrzebuje energii do działania. Brak śniadania niewątpliwie sprzyja podjadaniu słodyczy bądź innych produktów bogatych w niewłaściwe kalorie. Aby zapewnić uczucie sytości na cały dzień, wystarczy aby zdrowe śniadanie było bogate w błonnik, witaminy i minerały oraz wapń. Dobrym rozwiązaniem będzie miska owsianki z dodatkiem orzechów, rodzynek czy banana lub kromka chleba razowego z jajkiem, chudą szynką, pomidorem lub papryką. Zdrowe przepisy są pełne błonnika, który usprawnia przemianę materii. W pracy koniecznie należy zjeść co najmniej jeden ciepły posiłek. Zamiast fast-foodów czy smażonego kotleta, można przygotować lunch boxa w domu. Samodzielnie przygotowane dietetyczne posiłki i zdrowe przekąski z pewnością są smaczniejsze i zdrowsze, a przy okazji zyskasz pewność, iż nie zawierają szkodliwych składników, które sprzyjają otyłości. Jeśli nie masz takiej możliwości – zrób rozeznanie pod kątem pobliskich lokali gastronomicznych i ich menu. Często wybierana jest również dieta pudełkowa. Wybierając obiad, zamawiaj zdrowe i pożywne dania, zadbaj aby miejsce z którego zamawiasz było godne zaufania. Jeżeli nie wiesz jakie posiłki zamawiać, możesz to sprawdzić na stronie https://rukolacatering.pl/.

Dołóż wszelkich starań, aby spożywać regularne posiłki, najlepiej co 3 godziny. To pozwoli na utrzymanie stałego poziomu cukru we krwi, a tym samym atakom wilczego apetytu. Warto pamiętać, aby zmiana nawyków żywieniowych była poparta działaniami aktywności fizycznej. Oprócz tego, staraj się pić dużo wody – norma to ok. 2 litry dziennie.

Dieta pudełkowa

W dzisiejszych czasach, coraz więcej osób przywiązuje uwagę do sposobu odżywiania w czasie pracy. Dobrze zbilansowany, bogaty w wartości odżywcze posiłek sprzyja zachowaniu zdrowia. Jedną z najlepszych metod zapobiegania otyłości wykonując siedzący tryb pracy jest dostarczanie organizmowi pożywienia zgodnego z jego zapotrzebowaniem. Jednak z powodu braku czasu coraz częściej odchodzi się od przygotowania potraw w domu. Należy pamiętać, że jedzenie na mieście nie zawsze jest dobrym wyjściem. Zdrowa dieta to podstawa naszego życia, dlatego wzrastającą popularnością cieszy się catering dietetyczny. Polega on na tym, że klient zamawia jedzenie z dowozem, a posiłki przygotowywane są specjalnie dla niego. Taki sposób personalizacji doskonale wpływa na zdrowie i utrzymanie stałej wagi, czy odchudzanie. Co więcej, otrzymywane porcje są zgodne z zapotrzebowaniem naszego organizmu na ilość kalorii, jak również składniki odżywcze. Wybrane przepisy dostarczane są pod wskazany adres najczęściej w godzinach porannych. Natomiast dania najlepiej spożywać w 3-godzinnych odstępach, kilka razy dziennie. Dzięki temu zapewniamy organizmowi prawidłową przemianę materii oraz osiągnięcie celu, jakim może być redukcja masy ciała. Indywidualny dobór menu odbywa się zgodnie z przyjętymi założeniami, określającymi charakter pracy, typ budowy sylwetki oraz poziom przemiany materii. Będąc na tego rodzaju diecie, z pewnością możemy liczyć na znaczne ułatwienie codziennego życia.

zdrowa sałatka

Niezbędne porady

  • Przespaceruj się, lub jedź na rowerze – w zależności od tego, jak daleką trasę musisz pokonać, zmień nieco sposób transportu. Jeśli jest to możliwe, wybierz rower lub idź na piechotę. Jeśli jednak miejsce pracy oddalone jest od Ciebie sporo kilometrów, skorzystaj z komunikacji miejskiej, ale wysiądź kilka przystanków wcześniej. Poranna aktywność fizyczna znacząco wpłynie na Twoje samopoczucie, pamięć i koncentrację. Pamiętaj, że sport jest bardzo ważnym elementem w życiu każdego człowieka.
  • Wstawaj często od biurka – im więcej aktywności podejmujesz w trakcie pracy, tym lepiej. Nawet, jeśli przemierzasz tylko biurowe korytarze. Nawet sama zmiana pozycji z siedzącej na stojącą, może okazać się pomocna. Zamiast wysyłać maila, czy dzwonić do współpracownika, przespaceruj się do niego w dowolnym momencie. Nie korzystaj z windy, a wybierz schody. Sposób, w jaki siedzisz również jest bardzo istotny. Pamiętaj, aby Twoja postawa była wyprostowana, a nogi opuszczone w dół.
  • Nie podjadaj niezdrowych przekąsek – prowadząc siedzący tryb życia nie łatwo przesadzić z niezdrowymi produktami. Batonik czy czekolada w szufladzie to zmora ludzi zapracowanych. Lepiej z tego zrezygnować. Zatem, jeśli poczujesz głód, sięgnij po zdrowy owoc, warzywo lub chrupkie pieczywo.
  • Unikaj kolorowych napojów gazowanych – picie napojów gazowanych bezsprzecznie ma znaczenie w zwiększeniu masy ciała. Słodzone napoje staraj się zastąpić wodą, która ma najlepszy wpływ na Twoje życie. Zapobiega odwodnieniu, a przy tym wspomaga redukcję masy ciała.
  • Zawsze wygospodaruj czas na posiłek – nawet przyjmując bardzo dużo obowiązków, wygospodaruj czas na zjedzenie drugiego śniadania, lunchu i obiadu. Dobrze zbilansowany posiłek dostarczy Twojemu organizmowi energii niezbędnej do działania.
  • Unikaj obfitych kolacji – w przeddzień pracy staraj się nie jeść obfitych kolacji. Jest to możliwe wtedy, gdy przez cały dzień posiłki spożywane były regularnie. Jeśli późno wracasz z pracy, na kolację zjedz coś lekkostrawnego. Dobrym rozwiązaniem jest dietetyczna sałatka. Dzięki temu rano będziesz mieć płaski brzuch.
  • Nie stosuj drastycznych diet – jeśli w Twoim organizmie doszło do nagromadzenia nadprogramowych kilogramów, nie stosuj rygorystycznych diet, by rozpocząć natychmiastowe odchudzanie. Rezygnując z jedzenia, człowiek przez cały dzień będzie poddenerwowany i rozdrażniony, co negatywnie wpłynie na efektywność wykonywanych obowiązków, a także relacje z współpracownikami i klientami.

aktywna podróż do pracy

Podsumowanie

Praca biurowa powszechnie postrzegana jest jako jedna z najbezpieczniejszych. Tymczasem długotrwałe przebywanie w jednej pozycji oraz brak jakiegokolwiek wysiłku fizycznego prowadzi do negatywnych skutków zdrowotnych. Pracodawcy coraz częściej dostrzegają ten problem i starają się uświadomić zatrudnionym, jak ważne jest dbanie o kondycję fizyczną i przeciwdziałanie ewentualnym schorzeniom. Jednym z najpopularniejszych skutków siedzącego trybu wykonywania obowiązków jest otyłość. Na szczęście, istnieje kilka kluczowych sposobów, które skutecznie jej zapobiegają. Bezapelacyjnie, warto dbać o swoje zdrowie stosując zdrową dietę i podejmując działania ruchowe.

oblicz-bmi Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *