IKP – Internetowe Konto Pacjenta, jak założyć?

Internetowe Konto Pacjenta, czyli w skrócie IKP to portal założony przez Ministerstwo Zdrowia, w którym możesz zapisać się na szczepienie, zamówić receptę, sprawdzić zapisaną dawkę leków czy bezpiecznie i wygodnie mieć dostęp do Twojej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jak założyć IKP krok po kroku.

Coraz więcej spraw urzędowych można załatwić teraz przez internet – zmienić zameldowanie czy złożyć wniosek o 500+. Na szczęście ta tendencja dotyczy również usług medycznych, świadczonych w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. Dostęp do wielu cennych informacji o Twoim zdrowiu dostarczy Ci właśnie Internetowe Konto Pacjenta.

IKP – co to jest?

„IKP to Internetowe Konto Pacjenta. Dzięki tej platformie w dowolnym miejscu i czasie, korzystając z urządzenia podłączonego do internetu sprawdzisz informacje o swoim zdrowiu, swoich niepełnoletnich dzieci, a także innych osób, jeśli Cię do tego upoważnią” – tłumaczą eksperci z Aasa Polska, firmy finansowej mającej w ofercie taki produkt jak pożyczka dla zadłużonych.

Dzięki IKP pacjent może bez konieczności wychodzenia z domu do szpitala, apteki czy przychodni sprawdzić:

  • dokumentację medyczną, czyli wystawione e-recepty, e-skierowania na badania, wypis ze szpitala czy wyniki badań,
  • miejsca, w których możesz się leczyć,
  • wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne, którą płacisz,
  • zapisaną dawkę lekarstw,
  • deklarację wyboru lekarza, położnej i pielęgniarki,
  • oświadczenia, które upoważniają inne osoby do odbioru dokumentacji medycznej,
  • wysokość refundacji zakupionych leków i świadczenia, które zostały wykorzystane w ramach NFZ.

Potraktuj więc IKP jako centrum informacji o zdrowiu, do którego masz wygodny dostęp. Dzięki czemu nie musisz przechowywać papierowych dokumentów, które zajmują miejsce i mogą się zgubić.

Internetowe Konto Pacjenta to portal założony przez Ministerstwo Zdrowia, dlatego pacjenci często szukają go w wyszukiwarce internetowej pod hasłem „ikp gov”. Jednak właściwy adres, pod którym znajdziesz platformę to pacjent.gov.pl.

Jak założyć IKP krok po kroku?

Jeżeli przekonały Cię zalety tego portalu, to sprawdź, jak założyć IKP krok po kroku.

Niezbędne jest założenie profilu zaufanego. Jest to Twój podpis elektroniczny, który pozwoli Ci załatwić wiele spraw urzędowych przez internet. Jeżeli masz konto osobiste w: PKO Banku Polskim, Inteligo, Santander Bank Polska, Banku Pekao, mBanku, ING Banku Śląskim, Banku Millennium, Alior Banku, BOŚ Banku albo BNP Paribas, to zaloguj się do swojej bankowości elektronicznej. Znajdziesz tam formularz, który od razu przez internet pozwoli Ci założyć profil zaufany.

Jeżeli nie masz rachunku w wyżej wymienionym banku, to możesz złożyć wniosek przez internet, a następnie potwierdzić go w urzędzie skarbowym, oddziale NFZ lub w ZUS-ie.

Założenie profilu zaufanego jest również możliwe przez wideochat. Jest on tymczasowy, a jego ważność wynosi 3 lata. Może to zrobić każda pełnoletnia osoba. W tym celu trzeba umówić się na rozmowę z urzędnikiem, podczas której potwierdzi on Twoją tożsamość. Trzeba mieć telefon, laptop albo tablet, wyposażony w kamerę i mikrofon.

Jak zalogować się na IKP?

Jeśli masz już profil zaufany, to czas aktywować IKP. Logowanie jest naprawdę banalne. Musisz wejść na stronę pacjent.gov.pl i w prawym górnym roku witryny znajdziesz niebieski przycisk z napisem „Zaloguj”.

Następnie wybierasz metodę logowania. Jeżeli był to profil zaufany zakładany przez bank, to wybierasz swoją instytucję i logujesz się takimi samymi danymi, jak do swojej bankowości internetowej. Jeżeli dane będą poprawne, to otrzymasz dostęp do IKP. Logowanie jest oczywiście zabezpieczone, więc nie musisz się obawiać, że Twoje dane wyciekną.

Jeśli profil był zakładany w urzędzie czy podczas wideochatu, to do logowania wykorzystaj swój adres e-mail i zdefiniowane wcześniej hasło.

Jak założyć IKP dla dziecka?

Dzieci nie mają swojego własnego IKP. Logowanie jest więc dla nich niedostępne. Nie musisz więc zakładać odrębnego konta, ale informacje o zdrowiu swoich dzieci znajdziesz na swoim IKP. Zaloguj się, a następnie wejdź w zakładkę „Uprawnienia”, a później „Konta Twoich dzieci”. Następnie wyświetli Ci się „Lista opiekunów”, spośród której możesz wybrać informacje, o którym ze swoich podopiecznych, chcesz sprawdzić.

Jak założyć IKP dla seniora?

Większość seniorów nie ma dostępu do bankowości elektronicznej, a pewnie nie chcesz ich narażać na wizyty w urzędach, aby założyć profil zaufany. Najłatwiej jest założyć osobom starszym IKP podczas wideochatu z urzędnikiem.

Przez internet możesz umówić taką rozmowę, ale pamiętaj, aby udostępnić seniorowi urządzenie z mikrofonem i kamerą. Najbezpieczniej jest towarzyszyć mu wtedy i służyć wsparciem np. podczas problemów technicznych.

Podczas tej procedury definiuje się nazwę użytkownika i hasło i tymi danymi należy się zalogować na IKP. Logowanie przez profil zaufany jest wtedy dla seniorów dostępne.

Jak założyć IKP bez profilu zaufanego?

Do założenia IKP możesz wykorzystać także e-dowód (elektroniczny dowód osobisty), jeżeli go posiadasz. Wszystkie dowody, o które zawnioskowano od 4 marca 2019 roku mają warstwę elektroniczną. Aby w pełni korzystać z e-dowodu, trzeba dodatkowo kupić czytnik.

Jeśli go nie masz, to zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź, czy wybrane urządzenie spełnia wymogi specyfikacji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Jak założyć IKP przez bank?

Jeżeli posiadasz konto osobiste w PKO BP, Banku Pekao SA, BOŚ Banku, BNP Paribas albo w szeregu banków spółdzielczych, to możesz wykorzystać dane, którymi logujesz się do swojej bankowości elektronicznej. Na portalu pacjent.gov.pl trzeba wybrać „Moje ID”, a następnie wybrać logo banku, w którym masz konto. Zostaniesz przekierowany do takiego samego okna, w którym logujesz się do bankowości internetowej i trzeba wpisać dokładnie takie same dane, aby uzyskać dostęp do IKP. Logowanie przez bank jest równie bezpieczne jak przez profil zaufany czy e-dowód.

Jak zamówić receptę przez IKP?

Zamówienie e-recepty przez IKP jest możliwe tylko wtedy, jeżeli stale przyjmujesz jakieś leki i na dany preparat lekarz wystawił Ci już kiedyś receptę, a Ty wybrałeś na IKP swoją przychodnię i lekarza.

Aby to zrobić, należy:

  • zalogować się na swoje IKP,
  • wejść w zakładkę „Recepty”,
  • wybrać „Moje recepty” i znaleźć taką, którą chcesz odnowić,
  • wybrać lek, który Cię interesuje i zatwierdzić swój wybór.

Aby sprawdzić, czy recepta została Ci przyznana, znowu wejdź w zakładkę „Recepty”. Kolor zielony oznacza akceptację, czyli to, że e-recepta została Ci wystawiona. Kolor czerwony wskazuje, że lekarz odrzucił Twoją prośbę, bo chce przeprowadzić jeszcze dodatkowe badania. Wtedy najlepiej się z nim skontaktować i dopytać o szczegóły. Kolor niebieski wskazuje, że e-recepta została wysłana do POZ, a żółty, że jest w trakcie weryfikacji.

Czy lekarz ma dostęp do IKP?

Twój lekarz rodzinny ma dostęp do Twoich badań, skierowań czy recept, nawet jeżeli to nie on je wystawił. Ma to na celu pomóc mu kompleksowo ocenić stan Twojego zdrowia. Zgodę na udostępnienie informacji lekarzowi specjaliście albo szpitalowi trzeba specjalnie udzielić.

Warto również wiedzieć, że nie ma możliwości ukrycia danych od konkretnego specjalisty (np. psychiatry czy seksuologa).

Jak widzisz, IKP to spore ułatwienie. Dlatego jeśli jeszcze z niego nie korzystasz, to warto to zmienić, aby oszczędzić sobie kolejek w przychodniach. Pamiętaj, aby pomóc w tym także swoim bliskim seniorom. Mogą oni także przez IKP upoważnić Cię do dostępu do swoich danych medycznych. Dzięki czemu w wielu sprawach możesz ich wyręczać.

oblicz-bmi Autor

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *