Dieta ketogeniczna – na czym polega?

Dieta ketogeniczna wykorzystywana jest nie tylko w walce z dodatkowymi kilogramami, ale także do leczenia nadciśnienia czy cukrzycy. Dieta ketogeniczna należy do specyficznego sposobu odżywiania, ponieważ przy jednoczesnym ograniczeniu spożywania węglowodanów, zwiększa się podaż tłuszczów.

Dieta ketogeniczna jest dietą wysokotłuszczową i niskowęglowodanową. Na czym polega? Na wyłączeniu z codziennego jadłospisu węglowodanów i na zastąpieniu je tłuszczami.Czy każdy może przejść na dietę ketogeniczną? Nie każdy. Aby dieta nie stanowiła jakiegokolwiek zagrożenia dla naszego zdrowia i aby była skuteczna, należy ją przeprowadzać wyłącznie pod kontrolą dietetyka i lekarza.

Jakie są zasady działania diety ketogenicznej?
Dieta ketogeniczna wprowadza nasz organizm w stan ketozy, czego skutkiem jest spalanie zapasów, które zostały zgromadzone w postaci tkanki tłuszczowej. W naszym codziennym jadłospisie, powinno się spożywać około 35% tłuszczów, 50% węglowodanów oraz 15% białek. Zgodnie z założeniami diety, spożywanie tłuszczu należy zwiększyć do takiej ilości, by stanowiło od 75% do 90% dostarczanej energii, a pozostałe 10-20% dotyczyło białka i węglowodanów. Przechodząc na dietę ketogeniczną należy sobie uświadomić to, że nie chodzi tutaj, by spożywać jakiekolwiek produkty stanowiące dobre źródło tłuszczów. Pozyskiwane z jedzenia lipidy powinny mieć bardzo dobrą jakość co ma ogromne znaczenie. W diecie ketogenicznej zaleca się spożywanie przede wszystkim olejów roślinnych, majonezu czy też masła. Będąc na tej diecie, absolutnie zakazane są słodycze, produkty zbożowe, dżemy, lody i syropy. Ułożona przez dietetyka dieta ketogeniczna, powinna być prawidłowo zbilansowana. Nieostrożnym działaniem jest podejmowanie ryzyka i tworzenie jadłospisu w sposób samodzielny.

Jakie efekty może przynieść dieta ketogeniczna?
Efekty tej diety zdecydowanie przyczyniają się do wyraźnego spadku masy ciała. Pamiętajmy jednak o tym, że tempo odchudzania uzależnione jest przede wszystkim od wyjściowej wagi i od indywidualnych predyspozycji. Decydując się na dietę ketogeniczną powinniśmy wiedzieć, że możliwe są w pierwszej fazie stosowania tego typu odżywiania zawroty głowy czy też zaparcia. Później objawy oczywiście ustępują. Organizm przecież musi mieć czas, aby przestawić się na nowy tryb odżywiania. Przy diecie ketogenicznej nie należy pomijać o odpowiedniej suplementacji. Chodzi tutaj dokładnie o preparaty zawierające wapń, witaminę D, a także witaminy rozpuszczalne w wodzie i niektóre mikroelementy.

oblicz-bmi Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *