Detoks organizmu – co jeść, aby zapewnić niezbędne kalorie?

Przejście krótszego czy dłuższego detoksu sprawia, że inaczej odczuwamy smaki. Przyzwyczajeni do przetworzonego jedzenia, które jest często bardzo mocno doprawione, coraz częściej zwracamy uwagę na żywność, która bez dodatkowej obróbki także może być smaczna. Czy podczas oczyszczania organizmu rzeczywiście możemy nie czuć głodu? Ile kalorii powinniśmy dziennie spożywać?

Co to jest detoks organizmu?

Co daje detoks organizmu? Przede wszystkim poprawia ogólne samopoczucie. Nasz organizm pracuje znacznie lepiej, ponieważ pozbywa się niepotrzebnego balastu. Zostaje oczyszczony z tego, co było dla niego zbędne. My sami zaczynamy jeść regularnie i pamiętamy o odpowiednim nawadnianiu – już kilka dni picia odpowiedniej ilości wody wyrabia w nas zdrowy nawyk, dzięki czemu sięgamy po płyny nie tylko wtedy, kiedy jesteśmy odwodnieni.

Jak wygląda detoks organizmu?

Oczyszczać organizm można na różne sposoby i wielu ekspertów oraz dietetyków sugeruje swoje plany żywieniowe, które mają pomóc w wyzbyciu się toksyn. Niekiedy są to metody, które wymagają naprawdę dużej siły woli – może być to całkowita zmiana sposobu żywienia, na którą nie każdy jest gotów. Detoks bywa restrykcyjny i nawet niebezpieczny dla zdrowia, dlatego warto skonsultować się z lekarzem, który sprawdzi, czy nasz organizm jest gotowy na dodatkowy wysiłek.

Zanim zdecydujemy się na oczyszczanie organizmu, powinniśmy także zweryfikować, czy dana metoda jest rzeczywiście skuteczna i czy została ona zweryfikowana przez kogoś, kto na co dzień zajmuje się kwestią odpowiedniego żywienia lub potwierdzona naukowo. Każdy detoks (ale także dłuższa dieta) musi opierać się na odpowiednio zbilansowanych posiłkach, które dostarczą nam niezbędną ilość kalorii. W codziennym funkcjonowaniu jest to bardzo ważne – możemy ograniczyć ilość spożywanego jedzenia do minimum, ale nie możemy całkowicie wykluczyć pokarmu. Liczba kalorii różni się w zależności od danego organizmu.

Jak twierdzą Sergey Karpov i Wiera Chmielewska – „dzień, wolny od jedzenia pozwoli nam odpocząć, oszczędzić energię życiową i oczyścić organizm od już istniejących toksyn”.[1] Okazuje się jednak, że nie każdy gotowy jest na głodówki lub bardzo restrykcyjne posty, takie jak dieta jednostronna czy dieta dr Dąbrowskiej.

Detoks organizmu – co jeść, aby nie czuć głodu?

Wszystko co spożywany dostarcza nam nie tylko kalorii, ale także niezbędnych składników odżywczych. W różnych potrawach jest tych składników mniej lub więcej. Okazuje się jednak, że czasami nasz obiad zawiera ogromną ilość kalorii, ale niekoniecznie wpływa dobrze na nasze zdrowie. Nasz organizm wciąż domaga się dodatkowych porcji. Ograniczenie soli i cukru to najlepszy sposób na to, abyśmy zaczęli czuć prawdziwy smak potraw.

Kluczem każdego detoksu jest spożywanie tylko tego, co pomoże nam czuć się dobrze i normalnie funkcjonować w czasie dnia, ale jednocześnie da organizmowi sygnał, że czas pozbyć się toksyn.

Jak posty i dieta Dr Dąbrowskiej mogą wpływać na organizm?

Oczyszczony organizm to zdrowe ciało, które doskonale radzi sobie z naturalnymi procesami, jakie w nim zachodzą. Lepiej trawimy, rzadziej czujemy się słabo, a w niektórych przypadkach znikają też codzienne dolegliwości, czyli m.in. bóle głowy, mięśni, bolesne miesiączki czy nawracające uczucie zmęczenia, które nie jest związane z brakiem snu.

Właśnie takie korzyści dla organizmu wymienia autorka popularnie określanej diety dr Dąbrowskiej, która ma pomagać w oczyszczeniu organizmu. Nie jest ona tak restrykcyjna jak głodówka – codziennie dostarczamy sobie niewielką ilość kalorii, ale jest ona wystarczająca, żebyśmy mogli normalnie funkcjonować. Wewnątrz naszego ciała zaczyna się natomiast proces oczyszczania.

Bibliografia
  1. Chmielewska W., Kaprov S., Czy woda może być jedynym lekiem?, Bełchatów 2008.

[1] S. Karpov. W. Chmielewska, Czy woda może być jedynym lekiem?, Bełchatów 2008, s. 69.

oblicz-bmi Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *