Czym jest dieta ketogeniczna i czy warto ją wypróbować?

Jeżeli mamy zbędne kilogramy i koniecznie chcemy się ich pozbyć, to dieta ketogeniczna, może być odpowiednim wyborem. Podobnie jak w każdej innej diecie, również tutaj musimy przestrzegać pewnych reguł, a w rezultacie na pewno zobaczymy szybkie efekty. W normalnej diecie przyjmuje się, że węglowodany stanowią około połowy spożywanych przez nas produktów. Tłuszcze kolejne 35%, a białka 15%. W diecie ketogenicznej te proporcje są zachwiane, a nasze zapotrzebowanie energetyczne pobieramy głównie z produktów o dużej zawartości tłuszczów – do 90%. Pozostałe węglowodany i proteiny łącznie nie powinny stanowić więcej niż 10 – 15% naszego zapotrzebowania energetycznego.

Jak wyglądają pierwsze dni na diecie?

Przy ograniczonym spożyciu węglowodanów w naszym organizmie, dochodzi do tak zwanej “ketozy”. Jest to stan, w którym organizm pozyskuje “energię” z własnych zapasów, gdyż ilość węglowodanów, którą przyjmujemy, jest nie wystarczająca do funkcjonowania. Wtedy to też, może dochodzić do stanów lekko euforycznych i osoba będąca na diecie może odczuwać niewytłumaczalną radość. Stan taki, zazwyczaj utrzymuje się kilka tygodni przy kontynuowaniu diety. Jest to bardzo motywujące, tym bardziej, że ciała ketonowe, blokują również uczucie głodu. Więcej o diecie na blogu o odchudzaniu https://dietetyk.edu.pl. Specjaliści nie zalecają jednak kontynuowania jej ponad 3 miesiące, gdyż może ona być w dłuższej perspektywie czasu, szkodliwa dla naszego zdrowia.

Kiedy i komu dieta ketogeniczna jest zalecana?

Badania potwierdzają, że dieta ketogeniczna jest polecana przy niektórych typach schorzeń, między innymi przy: autyzmie, parkinsonie, czy Alzheimerze. Ponadto, jej pozytywne działanie stwierdzone w przypadku leczenia padaczki lekoopornej. Duża podaż tłuszczów w proporcji do węglowodanów, prowadzi do podobnych zmian w organizmie, jakie można zaobserwować podczas głodzenia. Ciała ketonowe przenikają do układu nerwowego i w znaczący sposób wpływają na zmniejszenie drgawek, w ciele chorej osoby.

Odchudzanie w diece ketogenicznej, a suplementacja

Będąc na tej diecie musimy korzystać z dodatkowej suplementacji. Bardzo ważna będzie na pewno witamina D oraz wszystkie witaminy, które rozpuszczają się w wodzie. Wynika to z faktu, że spożywamy mało produktów, które są bogate w te witaminy, a zaliczamy do nich: wszystkie witaminy z grupy B oraz witaminę C. Uzupełnieniem diety musi być odpowiednie uzupełnianie organizmu płynami.

Co należy jeść na diecie?

Najlepsze tłuszcze, występują w wszelkiego rodzaju mięsach, rybach i owocach morza. W diecie nie może również zabraknąć płynnych tłuszczów – oliwy z oliwek, czy też oleju lnianego. Wskazane są również jaja kurze oraz tłuste mleka. Tłustym owocem jest ananas, ale w diecie muszą znaleźć się również orzechy, nasiona, czy również pestki. Uzupełnieniem mogą zielone warzywa: brokuł, fasolka szparagowa, małe marchewki, cebula, czy nawet pomidory i mandarynki. Pieczywo jest wskazane tylko w niewielkich ilościach, gdyż sprzyja produkcji glikogenu.

oblicz-bmi Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *