Czy uprawianie sportu korzystnie wpływa na żylaki?

Wiele osób dotkniętych żylakami zastanawia się, czy wysiłek fizyczny nie pogorszy ich stanu zdrowia. Jeśli Ty również zadajesz sobie to pytanie, jesteś we właściwym miejscu. W tym artykule wyjaśnimy szczegółowo, czy uprawianie sportu sprzyja osobom cierpiącym na dolegliwości żylne. Zostań z nami!

Aktywność fizyczna, a żylaki

Wbrew stereotypom sama w sobie aktywność fizyczna nie szkodzi ludziom dotkniętym żylakami1. Jest wręcz przeciwnie – lekarze powszechnie zalecają chorym sport o umiarkowanej intensywności. Poprawia on krążenie i pobudza mięśnie do pracy, co odgrywa ważną rolę w walce z omawianymi dolegliwościami.2 Oczywiście lepiej zapobiegać niż leczyć. Z tego względu osoby, które nie mają problemu z żylakami, lecz chciałyby się ich ustrzec, także powinny zacząć uprawiać sport. Tyczy się to szczególnie ludzi prowadzących siedzący tryb życia. Oczywiście żylaki atakują najczęściej nogi. Z tego względu aktywności fizyczne podejmowane z intencją leczenia lub zapobiegania temu schorzeniu powinny angażować głównie kończyny dolne. Osoby dotknięte żylakami nie mogą jednak uprawiać każdej dyscypliny sportu. Warto, by dobierały nowe aktywności fizyczne w zgodzie z aktualnymi możliwościami organizmu.

Jakich aktywności unikać?

Osoby cierpiące na zaawansowane żylaki powinny wykazywać się szczególną ostrożnością. W przypadku łagodniejszych odmian chorym pozostawia się znacznie większą dowolność. Oczywiście bez względu na stadium rozwoju żylaków, rozpoczęcie przygody z nowym sportem warto skonsultować z lekarzem. Na ogół specjaliści odradzają jednak nadmierne obciążanie nóg. Z tego względu osoby dotknięte żylakami powinny unikać dźwigania ciężarów oraz aktywności, które wiążą się z czasowym unieruchomieniem stawu skokowego. Oczywiście jeśli medyk odradza Ci uprawianie sportu, który kochasz, nie musisz żegnać się z nim raz na zawsze.

Jak radzić sobie z bólem?

Istnieją sprawdzone sposoby na poprawienie stanu żylaków. Świetne rezultaty przynosi stosowanie leków takich jak Lioton 1000, w których składzie znajduje się heparyna sodowa. Jej właściwości przyczyniają się do usprawnienia procesu mikrokrążenia, co może pomóc w sytuacji uczucia ciężkich nóg. Pełni więc ważną rolę we wspomagającym leczeniu schorzeń żył powierzchniowych, do których zaliczają się żylaki. Zastosowana w produkcie formuła wodno-alkoholowa sprawia, że żel z łatwością przenika w głąb skóry i daje przyjemne uczucie chłodzenia i ulgi bezpośrednio po aplikacji.

Jaki sport uprawiać?

Szczególną renomą wśród osób cierpiących na żylaki cieszą się sporty wodne, a w tym pływanie. Aktywności tego typu aktywują mięśnie całego ciała, przy czym nie powodują przeciążenia kończyn dolnych. Świetne rezultaty przynosi także chodzenie oraz nordic walking3. Wielu posiadaczy żylaków może pozwolić sobie również na bieganie, lecz kwestię tę warto przedyskutować z lekarzem. Aerobik, joga, umiarkowany fitness, jazda na rowerze oraz taniec to kolejne sporty na naszej liście. Oczywiście wyliczenie wszystkich zalecanych aktywności fizycznych nie jest możliwe. Nie ulega jednak wątpliwości, że posiadacze żylaków mogą odnosić ogromne korzyści z regularnej aktywności fizycznej.

Rekomendacje:

Sakızlı E., E., Demirgüç A., Kabalcı M., Demirtaş H., Evaluation of Physical Activity Level and Exercise Capacity in Patients with Varicose Veins and Chronic Venous Insufficiency, Phlebology 36, no. 8, 2021.

Do Carmo Carvalho I., da Silva Ferreira D., Educacion Fisica y Ciencia K., Universidad Nacional de la Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educacion, Vol. 23, Issue 3, 2021.

Tovar-García E., D., The associations of different types of sports and exercise with health status and diseases: evidence from Russian longitudinal data, Sport Sci Health, 17, 2021.

1 E., E. Sakızlı, A. Demirgüç, M. Kabalcı, H. Demirtaş, Evaluation of Physical Activity Level and Exercise Capacity in Patients with Varicose Veins and Chronic Venous Insufficiency, Phlebology 36, no. 8, 2021, s. 636–43.

2 I., do Carmo Carvalho, D., K. da Silva Ferreira – Educacion Fisica y Ciencia, Universidad Nacional de la Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educacion, Vol. 23, Issue 3, 2021, s. 9-17.

3 E., D. Tovar-García, The associations of different types of sports and exercise with health status and diseases: evidence from Russian longitudinal data, Sport Sci Health 2021, 17, 687–697.

oblicz-bmi Autor

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *