Czy można ćwiczyć jogę w ciąży?

Joga to jedna z najpopularniejszych aktywności, na jakie zapisują się kobiety w ostatnich dekadach. Nie tylko poprawia sprawność fizyczną, ale także pomaga redukować stres i wpływa zbawiennie na nasze zdrowie. Wiele kobiet, które zachodzą w ciążę zastanawia się czy w odmiennym stanie może kontynuować ćwiczenie jogi. Jeżeli tak – czy są pozycje, z których w ciąży trzeba zrezygnować?

Joga w ciąży to doskonały sposób na polepszenie samopoczucia oraz przygotowanie swojego ciała do porodu. Jeżeli przed zajściem w ciąże regularnie ćwiczyłaś, nie ma powodu, żeby zrezygnować z praktykowania jogi. Warto jedynie upewnić się, w jakim okresie ciąży, o czym powinnyśmy pamiętać.

Praktykowanie jogi w ciąży ma wiele zalet

Ćwiczenie jogi w ciąży wpływa pozytywnie na nasz organizm. Wzmacnia mięśnie i kręgosłup, dzięki czemu może pomóc zredukować ból pleców oraz przygotować nasze ciało do porodu. Joga w ciąży pomaga przyszłym mamom walczyć ze złym samopoczuciem i huśtawkami nastrojów. Wycisza i pomaga łagodzić stany lękowe. Jest to bardzo ważna kwestia w tych szczególnych miesiącach. Warto pracować szczególnie nad technikami oddechu, które mają zbawienny wpływ na wiele dolegliwości – zarówno natury psychicznej, jak i tych fizycznych.

O czym należy pamiętać podczas ćwiczenia jogi w ciąży?

Przede wszystkim powinnyśmy kierować się wskazówkami lekarza. On najlepiej orientuje się w stanie naszego zdrowia i jest w stanie powiedzieć czy ciąża przebiega na tyle bezpiecznie, że możemy podczas jej trwania korzystać ze wszystkich dobrodziejstw jogi. Oficjalnie joga jest dozwolona od drugiego trymestru ciąży i zupełnie bezpieczna. Jej praktykowanie powinno być konsekwentnie kontynuowane aż do porodu. Techniki oddechowe oraz systematyczne wzmacnianie mięśni i kręgosłupa mogą znacząco ułatwić kobietom przejście przez ten proces, co jest przecież bardzo pożądanym efektem.

Ważne, aby nie zaczynać praktykowania jogi w pierwszym trymestrze, jeżeli przed ciążą nie miało się z nią żadnego kontaktu. Jeżeli natomiast ćwiczymy jogę od dłuższego czasu, a lekarz nie zgłasza zastrzeżeń, możemy śmiało kontynuować ćwiczenia. Ważne, aby się nie przeforsowywać i dokładnie wsłuchiwać się w swoje ciało. Drugi trymestr do doskonały moment na rozpoczęcie nauki, jeżeli wcześniej nie miałyśmy z jogą nic wspólnego. W czasie trwania trzeciego trymestru można kontynuować praktykę. Istotne jest jednak dostosowywanie ćwiczeń do swoich możliwości. Skracajmy więc czas pozostawania w danej pozycji oraz pilnujmy, aby nie doprowadzać się do zadyszki.

oblicz-bmi Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *