Czy dieta ketogeniczna rzeczywiście działa?

Coraz więcej osób szuka diety dzięki której zachowają dobry stan zdrowia, a przy okazji zrzucą zbędne kilogramy. Coraz większą popularnością cieszy się dieta keto, czyli dieta ketogeniczna. W dzisiejszym poradniku przedstawimy Wam, na czym polega, a także postaramy się odpowiedzieć na pytanie, czy jest skuteczna.

Jedz tłuszcz i spalaj tłuszcz

Jedz tłuszcz i spalaj tłuszcz – tak bardzo szybko i rzeczowo można przedstawić, na czym polega założenie diety keto. Zatem, jak zapewne możecie się domyślić, sposób odżywiania w diecie ketogenicznej polega na zwiększeniu ilości spożywanego tłuszczu, a przy tym znacząco należy zmniejszyć, a nawet ograniczyć spożywanie węglowodanów.

Poznaj założenia diety ketogenicznej

Większość z nas w ciągu dnia spożywa 50% węglowodanów, około 15% białka oraz 35% tłuszczów. Jednak w diecie ketogenicznej te proporcje są całkowicie zmienne. Trzeba pamiętać przy jej stosowaniu, aby spożywać posiłki, w których 80-90% stanowią tłuszcze. Z kolei pozostała część to węglowodany. Węglowodany są niezbędne, gdyż dodają energii, dlatego też nie mogą być całkowicie wykluczone z diety. Ale jednocześnie tych węglowodanów w diecie ketogenicznej jest za mało, dlatego też każdy organizm zaczyna szukać alternatywnych źródeł, a więc dochodzi do ketozy, czyli organizm pobiera energię z tłuszczy, a więc zrzuca się zbędne czy nadprogramowe kilogramy. Jednocześnie nie trzeba się także obawiać, że będzie się odczuwać głód. Spożywając małą ilość węglowodanów można zahamować uczucie głodu.

Poznaj zalety diety keto i kiedy można ją stosować

Odpowiednio wprowadzona dieta keto nie będzie szkodliwa. Jednak koniecznie trzeba przestrzegać wszystkich jej założeń. Pierwszą dużą zaletą podczas jej stosowania jest to, że można poczuć się lekko, a jednocześnie nie będzie się narzekać na brak energii. Osoby stosujące dietę ketogeniczną po to aby schudnąć także nie będą narzekać, gdyż spadek wagi następuje bardzo szybko, a to dlatego, że glukoza, a dokładnie jej wykorzystanie zostaje wstrzymane. Dochodzi do spadku ilości glikogenu, a więc zmniejsza się także ilość wody w mięśniach. Warto zauważyć, że dieta ketogeniczna nie musi być stosowana jedynie przez osoby, które chcą stracić nadprogramowe kilogramy, ale może być także stosowana w przypadku stwardnienia guzowatego, Zespołu Draveta, w Zespole Retta oraz Zespole Doose. Kolejną zaletą stosowanie diety ketogenicznej jest to, iż wspomaga ona walkę z insulinoodpornością. Jej stosowanie nie tylko ogranicza apetyt na słodycze, ale niweluje dolegliwości układu trawiennego takiej jak wzdęcia.

Co należy jeść w diecie ketogenicznej?

Podstawą w diecie ketogenicznej jest spożywanie dużej ilości tłuszczy, przy czym powinny być one najlepszej jakości i jak najmniej przetworzone. Wśród produktów bogatych w tłuszcze nasycone poleca się masło, smalec, olej kokosowy. Z kolei w przypadku tłuszczów jednonienasyconych należy spożywać orzechy, awokado i olej. Trzeba także spożywać produkty bogate w tłuszcze wielonienasycone, pod warunkiem, że nie są przetworzone, a więc tłustym rybom mówimy tak, natomiast margarynie mówimy nie. Białko w diecie powinno oczywiście pochodzić z mięsa, przy czym trzeba pamiętać, że im mięso ma więcej białek, tym bardziej powinno się go unikać. Z kolei węglowodany powinny pochodzić z warzyw i owoców, a więc najlepiej spożywać takie, które zawierają małą ilość cukru. Warto spożywać te zielone bądź też rosnące nad ziemią.

Jakie produkty należy wybierać?

W diecie ketogenicznej należy spożywać spore ilości wołowiny, wieprzowiny, dziczyzny, drobiu oraz jagnięciny. Oczywiście mięso powinno pochodzić z hodowli ekologicznych. Poleca się także jadanie makreli, łososi i sardynek oraz wszystkich owoców morza. W przypadku jaj trzeba pamiętać, aby kupować te z chowu ekologicznego. Warto także jadać orzechy, pełnotłuste mleka, śmietany i jogurty. Do posiłków można dodawać masło, oliwę z oliwek czy olej kokosowy. Należy także pamiętać, aby stosować przyprawy, ale w niewielkich ilościach. Jeżeli już chcemy doprawiać jedzenie należy stosować bazylię, kolendrę oregano, tymianek, rozmaryn, chilli czy natkę pietruszki. Należy zwrócić uwagę także na napoje, jakie się spożywa. Polecana jest woda niegazowana, herbata czarna bądź zielona. Można także pić bulion bądź mleko kokosowe, ewentualnie migdałowe.

Poznajcie przykładowy jadłospis

Teraz przejdziemy do odrobiny praktyki i przedstawimy Wam przykładowy jadłospis. Na śniadanie polecamy zjedzenie jajecznicy z czterech jaj z dodatkiem boczku. Do tego można wypić kubek czarnej, nieposłodzonej herbaty. Z kolei na drugie śniadanie rekomendujemy przygotowanie warzyw na parze, a dokładnie kilku kawałków brokułów. Następnie dodajecie do tego podsmażaną pierś z kurczaka, którą wcześniej możecie doprawić tymiankiem. Aby jeszcze wzmocnić smak polecamy dodanie kilku zielonych oliwek. Jako danie obiadowe idealnym wyborem będzie świeża makrela na parze z dodatkiem różnych ziół. Z kolei na podwieczorek warto wybrać coś mlecznego, polecamy np. serek wiejski. Na kolację warto wybrać sałatkę śledziową.

oblicz-bmi Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *