Czy bezsenność można pokonać?

Sen ma ogromne znaczenie dla naszego organizmu, dlatego jego niedobór może mieć poważne konsekwencje zdrowotne. Nawet sporadycznie występujące problemy z zasypianiem i utrzymywaniem ciągłości snu przez całą noc, potrafią wywoływać nieprzyjemne efekty takie jak bóle głowy, zaburzenia koncentracji, ogólne zmęczenie i obniżenie nastroju. Przewlekła bezsenność z kolei może prowadzić dodatkowo do pojawienia się problemów hormonalnych, skutkujących chociażby otyłością, oraz chorób układu krążenia, które w skrajnych przypadkach grożą śmiercią. Niestety problemów ze snem łatwo się nabawić, a trudno pozbyć – nic więc dziwnego, że ludzie często pytają dra Google o skuteczne metody na bezsenność.

Czy bezsenność da się wyleczyć?

Najlepsze sposoby na bezsenność zalecane przez dra Google to:

  • dbanie o regularny rytm dobowy,
  • dbanie o dogodne warunki wypoczynku,
  • wieczorny relaks sprzyjający wyciszeniu i odprężeniu,
  • unikanie zbędnych stresorów,
  • ograniczanie pobudzających używek.

Oczywiście tego typu sposoby na bezsenność mogą się okazać skuteczne w przypadku epizodycznych zaburzeń snu spowodowanych chorobą, stresującym wydarzeniem w życiu prywatnym czy przejściowymi kłopotami w pracy. Bardziej zaawansowane problemy wymagają bardziej zaawansowanych metod leczenia. Na szczęście domowe metody na bezsenność to nie wszystko, co mamy w zanadrzu. Istnieją też przecież profesjonalne metody leczenia bezsenności: farmakoterapia i terapia poznawczo-behawioralna. Szczególnie ta druga polecana jest przez lekarzy. O metodach uporania się z bezsennością możecie poczytać na terapiabezsennosci.pl.

Na czym polega poznawczo-behawioralna metoda leczenia bezsenności?

Terapia poznawczo-behawioralna obejmuje szereg technik naturalnej regulacji fizjologii snu, mających na celu unormowanie pracy naszego wewnętrznego zegara biologicznego. Zaliczają się do nich między innymi różne metody relaksacji, do każdego pacjenta dobierane indywidualnie. Ważne jest także zwalczanie niezdrowych nawyków około sennych utrudniających nocną regenerację. Ten sposób walki z zaburzeniami snu na dłuższą metę jest o wiele skuteczniejszy niż farmakoterapia, ale też zabiera dużo więcej czasu, dlatego niekiedy łączy się te dwie metody leczenia bezsenności. Farmakoterapia pozwala szybko osiągnąć efekty, zaś psychoterapia – utrzymać je na długo, w połączeniu działają więc cuda.

oblicz-bmi Autor

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *